Kokkolan seurakuntayhtymällä on itse asiassa tällä hetkellä kahdet kirkkourut tallessa! Paremmin säilyneet, vuonna 1881 rakennetut 21- äänikertaiset E.F. Walcker-urut, ovat parhaillaan Sokojalle siirrettynä tutkimusta ja puhdistusta varten. Nämä urut komeilivat aikaisemmin Kokkolan kaupungin kirkossa, kunnes ne väistyivät uusien urkujen tieltä 1952 ja taltioitiin uusien urkujen pakkauslaatikoihin.
Walcker-urut ovat harvinaiset, sillä tästä urkukannasta yli 90 % on menetetty...Walckerin urkutehdas rakensi Suomeen yhteensä 48 urut. Ennen vuotta 1917 rakennetuista uruista on näiden Kokkolan urkujen lisäksi säilyneet ainoastaan Richard Faltinin kotiurut Sibelius-museossa! Sijoituspaikkaa näille uruille ei ole vielä päätetty. Yhtenä vaihtohtona on mietitty Kokkolan kaupungin kirkon sivuparvia tai etuosaa. Ison ja arvoisensa paikan ne joka tapauksessa vaativat...
Saavun vanhaan siunauskappeliin. Paikalla on useita seurakunnan kanttoreita. Yksi heistä ohjaa ottamaan pari esitettä, joista urkujen taustat selviävät.Tilaisuudessa ei ole varsinaista opastusta tai juontoa, mutta kanttorit kertovat auliisti lisää kysyttäessä.
Näiden kappelissa olevien urkujen rakentaja oli Gustav Normann (1821 Simuna-1893 Tallinna).
Hän perusti Tallinnaan urkurakentamon 1845 ollen kaupungin ensimmäinen urkujenrakentaja.
Suomeen Normann rakensi kaiken kaikkiaan kuudet urut. Yhdet urut on Snappertunan kirkossa Tammisaaressa, tosin uudistettuina. Myös Kontiolahdelta löytyy kunnostetut Normannin urut. Muut Suomessa olevat urut eivät ole enää soittokunnossa.
Virosta voi löytää useita käytössä olevia Normannin urkuja. Esimerkiksi yhdet Normannin rakentamat urut Tallinnan ja Tarton välisen valtaväylän varren Annan kirkolta. Harju-Ristin kirkossa (n. 55 km Tallinnasta) on myös Normannin rakentamat urut, kuten myös 1200-luvulla rakennetussa Simunan kirkossa. Kerrotaan, että Simunan kirkon urut on suunniteltu Normannin pienikokoiselle lukkariveljelle, Villemille.
Siunauskappelissa olevat urut ovat todella levällään; niiden sijoittaminen siunauskapeliin on vaatinut koko tilan. Isoimmat osaset ovat lattialla järjesteltyinä, pienemmät pöytätasojen päällä. Aivan hämmästyy, kuinka paljon osasia yksiin urkuihin sisältyykään!
Tällaiselle maallikolle, joka on tottunut vain oman pianonsa koneistoa päällisin puolin tutkimaan, ei hirmuisesti kerro sormioiden ja keilalaatikoiden nimimaailma - Gemshorn 8, Mixtur 3 fach, Viola di Gamba 8, Subass 16, Flute 8, Lieblich Gedecht 8f, Flauto dolce 4 f, Octavbass 8 f ... - jokusia yksittäisiä sanoja saksankielisestä termistöstä silti kuulostaa tutulta...Pillistöt on jaoteltu siististi omille paikoilleen. Kokonaisuuksien päälle on lapuille tallennettu nimistöjä.
Infoarkista löydän tekstin, jossa kuvaillaan urkuja rakentamisajankohtaansa nähden vanhanaikaisiksi sekä soinniltaan että rakenteeltaan. Tasavireisyys tosin viittaa 1800-luvun loppupuolelle. Kanttori kertoo, että kaikki osat ovat kuta kuinkin tallessa ja uruissa on käytetty rakennusaineena kunnon puuta. Urut on onnekkaasti säilytetty viimeiset 60 vuotta kuivissa tiloissa. Tosin osa urkupilleistä on litistynyt, koska ne on taltioitu päällekkäin ilman suojausta.
Tekstilappusesta saan tietää myös, että dispositioissa eli äänikerroissa on niukasti uudenaikaisempia äänikertayhdistelmiä. Normann käytti rakennuksessa pääasiassa kiilan muotoisia palkeita.
Normannin Suomeen rakentamissa uruissa on nähtävissä myöhäisen barokin muotokieltä, vaikka Viroon rakennetuissa uruissa julkisivut olivat tyypillisesti uusgotiikkaa edustavia.
Urkujen koneisto on mekaaninen ja rakenteet vankkoja. Soittopöytä on sijainnut toisin kuin nykyisissä uruissa; urkujen edessä, josta kanttori on nähnyt matalan soittopöydän yli kirkkoon päin.
Rekisteritappeja on ollut sormioiden molemmin puolin. Ensimmäinen sormio on suhteessa suuri toiseen sormioon ja jalkioon verrattuna.
.
.
Irto-osia, jotka ei sano maallikolle yhtään mitään...
Urussa on kaiken kaikkiaan 16 äänikertaa. Joku paikalla olijoista äityy utelemaan yhden äänikerran hintaa. Kanttori arvio, että kyllä siihen 20000 euroa saa nykyään uppoamaan....Eli lienee aika lailla arvoa prameamman talon verran tällä kokonaisuudella...
Alla olevaa ratasta pyöräyttässä voi kuulla kauniita helähdyksiä. Yksi kanttoreista kiepauttaa ratasta ja aikaansaa kauniin äänen; Cymbeltähti h-duurisointuna soivine kelloineen!
Alla sormion ja jalkion koneistoa.
Gustav Normannista kerrotaan, että hän oli suuri historiallisten urkujen ihailija ja tutkija.Siksi hän rakensi omatkin urkunsa vanhojen ihanteideiden mukaisiksi. Soitin vaatii arvoisensa paikan etenkin jykevän äänensä vuoksi.
Kokkolan kirkoissa on vuosisatojen ajan totuttu valtakunnan tasollakin hyviin urkuihin. Into 1800-luvulla johtui kuulemma osin siitä, että valtio maksoi kansalaisille suuria korvauksia lakkauttaessaan viinanpolottoluvat ja tällöin myös seurakunnat saivat rahoista osansa. Näitä rahoja haluttiin Kokkolassa sijoittaa urkujen rakentamiseen.
Urut sijaitsivat Kaarlelan kirkossa nykyiseen tapaan parvella. Keskikentässä on suurimmat pillit ja sen molemmin puolin kaksikerroksiset kentät.Kentät on yhdistetty päätteellä, jonka päälle on veistetty koriste sekä risti. Myös urkukaapin alaosassa on koristeita.
Kaarlelan pitäjän historiasta osasta III selviää mielenkiintoisia yksityiskohtia kirkollisesta toiminnasta. Urkujen asentamisen jälkeen vuonna 1879 palkattiin Kaarlelan kirkkoon neljäntoista hakijan joukosta erityinen urkujenpolkija. Toimen sai varalukkari Anders Källström, joka tosin muutti jo parin vuoden päästä Amerikkaan. Tällöin tehtävään valittiin linnusperäläinen itsellinen Matts Jakolin.
Urkujenpolkija sai oikeuden periä palkakseen leivän jokaiselta seurakuntaan kuuluvalta ruokakunnalta lukuunottamatta kunnallisverosta vapautettuja perheitä. Urkujenpolkijan tuli kantaa palkkansa kiertämällä itse se noutamassa. Vuonna 1888 urkujenpolkijalle myönnettiin oikeus loppiaispäivän kolehdin tuottoon. Kun kirkkoon vuosisadan vaihteessa laitettiin lämmitysuunit, sai urkujenpolkija tehtäväkseen myös lämmityksen, josta maksetiin 50 penniä kerralta. Myöhemmin tehtäviin lisättiin vielä kellonsoitto. 1923 lakattiin keräämästä kolehtia urkujenpolkijalle- leipien lahjoituksesta lienee luovuttu jo tätä ennen.
Alla oleva kuva on Kaarlelan kirkosta. Kuva on otettu silloin, kun nämä Normann-urut vielä olivat soittokuntoisina paikoillaan. Urut rakennettiin paikoilleen vuonna 1879 ja ne väistyivät uusien tieltä 1958...
Kaarlelan pitäjän historia. Kokkola, 2002.
Kauniisti soivat Snappertunan urut [http://www.etela.com/tapahtuu/storbacka-120913.html] Luettu 24.8.2013.
Kokkolan urkuhistoriassa on ollut dramaattisia käänteitä [http://www.kokkolanseurakuntayhtyma.fi/ajankohtaista/1452/kokkolan_urkuhistoriassa_on_ollut_dramaattisia_kaanteita] Luettu 24.8.2013.
Nummen kirkko [http://www.lohjanseurakunta.fi/16-nummen-kirkko] Luettu 24.8.2013.
Suomen historiallisia urkuja [http://www2.siba.fi/cgi-bin/shubin/haku7.cgi?urku=187907900&vuosiluku1=&vuosiluku2=&paikka=&mkunta=&rakentaja=&akmaara=&koneisto=&ryhma=] Luettu 24.8.2013.
Urkuja [http://juhaniha.fidisk.fi/urkuja/lisatietoja.html] Luettu 24.8.2013.
Urut auki yleisölle. Keskipohjanmaa-lehti. 22.8.2013.