Tämä päivitys jos mikä oli työläs. Olen aloittanut kirkon kruunujen kuvaamisen jo syksyllä 2014, täydentänyt puuttuvaa kuvamateriaalia syksyllä 2015. Kruunujen tutkimista ja tietojen kirjaamista olen tehnyt siinä sivussa vähitellen, kruunu kerrallaan.
Kirkon vanhat valot ovat aina ihastuttaneet minua. Kynttiläkruunujen valoa ja kiiltoa voisi tuijotella loppumattomiin. Voi vain kuvitella aikaa, jolloin kruunuissa on lepattaneet aidot kynttilät.
Tässä taannoin oma olohuoneen valaisin meni epäkuntoon. Kiersin kaupan jos toisenkin, surffailin kymmeniä nettikauppojakin läpi, mutta mikään valaisin ei oikein näyttänyt miltään, kun olin juuri sitä ennen viikkokausia tuijotellut näitä kirkon kruunuja. Haaveilin jostain kruunun nro 7 (kuva alempana) tapaisesta...En sentään ihan näitä prameimpia matalaan majaani! Lopulta korjautin vanhan valaisimeni kahden euron varaosalla , kun en saanut kipinää oikein mistään tarjolla olleesta ...
Jään tutkiskelemaan kattokruunuja lähemmin. Voisin tuijotella kruunun pallo-osia ikuisuuden... Aikansa taidonnäytteitä. Mietin, miltä tällainen valaisin on näyttänyt vuosisatoja taaksepäin vaatimattomista oloista kirkkoon tulleen piian tai rengin silmiin... Kontrasti oman kodin päreisiin on täytynyt olla mieletön! Itsellekin kun tulee mieleen aivan taivaallinen kauneus ja loisto.
Lapsena omassa kotikirkossani muistan miettineeni lähinnä kynttiläkruunujen ripustinköysiä ja kuinka ne on korkealle kattoon kiinnitetty...Joskus muistan leikitelleeni viihdyttäen itseäni ajatuksella, voisiko kruunun ripustinköysissä riippua.:) Ehkä en kyllä kuitenkaan kokeile!
Kruunujen numerointi on omaa listaustani, joka helpottaa kruunujen erottamista. Kruunut on kuvattu kirkossa alkaen takaa pääkäytävältä, edeten vastapäivään. Viimeiseksi on kuvattu käytävien risteyskohdassa oleva kruunu. Toivottavasti pysyin edes suurin piirtein selvillä kruunujen tiedoista, oli aika haasteellinen urakka!
Kruunu nro 1:
Alla oleva kynttiläkruunu (kruunu nro 1) sijaitsee melko lähellä lehteriä pääkäytävän yläpuolella. Sen tiedetään olevan kaustislaisen talollisen, Matti Matinpoika Kattilakosken (k. 1834), taidonnäyte. Kruunu on ostettu kirkkoon 1824. Seurakunnan inventaarissa vuodelta 1826 mainitaan seurakunnan nuorison ostaneen sen ja lisäksi on annettu jonkin verran avustusta kirkon kassasta sen hankintaan.
1.
1.
Kruunun tekijän alkuperäinen nimi oli Matti Myllykangas eli Nybacka (s. 1775 Lestijärvi). Matin tiedetään olleen ensin renkinä, sitten menneen vävyksi Koskelaan Toholammille 1800. Seuraavaksi hän onkin jo vävynä Kaustisella Kattilakosken talossa vuonna 1806 ja avioitui vielä kolmannen kerran vuonna 1810 Kreeta Rauman kanssa. Tämä kynttiläkruunu (kruunu nro 1) on ilmeisesti Matti Kattilakosken yksittäinen työ. Kruunussa on 24 kynttilänhaaralla varustettu messinkikruunua.
1.
1.
Kynttilähaarojen keskellä on pyöreästä poikkisauvasta ulkonevia, uurrettuja lehtiä sekä kaksi kiekurasuikaletta Kruunussa on myös helmireunaisia koristesuikaleita. Ylimpänä komeilee kaksipäinen kotka.
1.
Kruunu nro 2:
Vuonna 1672 Kaarelan kirkon katossa oli kaksi valettua messinkikruunua. Alla olevissa kuvissa on näistä kruunuista toinen, joka kantoi Johan Ulwikìn nimeä ja vuosilukua 1632 (
kruunu nro 2). Kruunu ostettiin kirkkoon vuonna 1642. Tämä kruunu on kirkon pääovesta sisään katsottaessa kirkon oikeanpuoleisessa, srk-talon puoleisessa siivessä. Kaarlelan pitäjän historiassa tämän kruunun mainitaan sijainneen pitkässä huoneessa. Kruunussa on 2 x 8 kynttilänhaaraa sekä pyöreät, profiloidut talikupit.
2.
2.
Ja vielä toinen lähikuva samasta kruunusta, jossa näkyvissä vuosiluku 1632.
Kruunun pallo-osassa on kokonaisuudessaan kirjoitus:
"H.JOHAN. VLWIK.
PROWEST. VBER. INGERMANLANDH. FRAW ELSKIN. ERASMUS:/ DOCHTER. ANNO 1632" (Suomennettuna: "Herra Johannes Ulvik. Inkerinmaan rovasti. Rouva Elskin Erasmuksentytär. Vuonna 1632."
Johannes Ulvichius/Ulvik oli syntynyt Viipurin linnan varus- ja kangasmestarin poikana 1500-luvun lopulla. Ulvichius koulutettiin sekä Viipurissa, Turussa, Uppsalassa että Gävlessä.
Vuonna 1621 Ulvik nimitettiin Ivangorodin kirkkoherraksi ja hän sai 1627 Inkerinmaan rovastin arvon. Ulvik muutti 1642 Turkuun eroten samalla papinvirasta. Siellä hän ei kuitenkaan onnistunut saamaan uutta papinvirkaa. Ulvik muutti vuonna 1646 Tukholmaan kuollen siellä 1652.
2.
Kruunu nro 3:
Syksyllä 1793 oululainen messinkiseppä Johan Nordgren matkasi Kaarlelan läpi. Hän kuuli matkansa aikana, että seurakunta oli aikeissa hankkia kuoriin uuden kruunun. Uutenavuotena 1794 Nordgren kirjoitti kirkkoherralle olevansa valmis valmistamaan 10 korttelia korkean ja läpimitaltaan 9 tuumaisella pallolla varustetun kruunu 50 riikintaalarilla. Kirjoituksensa oheen Nordgren oli liittänyt paperimallin, josta selvisi suunniteltu malli tarkemmin. Kuvassa oli kahdessa rivissä yhteensä 16 kynttilänhaaraa sekä tarpeelliset koristukset.
Seurakunta hyväksyi Nordgrenin tekemän kruunutarjouksen. Niinpä jokaista manttaalia kohden koottiin 32 killinkiä. Näin saatiin kootuksi 37 riikintaalaria. Loppusumma maksettiin kirkon kassasta.
Kruunu (kruunu nro 3) on nykyään kirkon kuoriosassa.
3.
3.
3.
Kruunu nro 4:
Tämän alla olevan (
kruunu nro 4) kruunun lahjoitti vuonna 1695 kauppias ja raatimies Erasmus L. Björkman. Se sijoitettiin silloin hänen hautansa yläpuolelle. Myös tämän kruunun mainitaan sijainneen "pitkässä huoneessa." Nyt se on pääovesta katsottuna kirkon vasemman puoleisessa, vanhan siunauskappelin puoleisessa siivessä. Björkman lahjoitti myös "koristellun laivan", joka riippui käytävän yläpuolella kynttiläkruunujen välissä.
4.
4.
Edellisen kruunun lähikuva alla.
4.
Yleiskuva kirkon kruunuista en eli vanhan siunauskappelin puoleisen siiven suunnasta katsottuna.
4.
4.
Tässä kruunussa (kruunu nro 4) on 2 x 8 kynttilänhaaraa.
Lisäksi siinä on 2-3 poikittaisuurteen ryhmiä sekä lehtisuikaleita. Kynttilänhaarojen välissä kiemurtelee liljakiemuroita.
Talikupit muistuttavat simpukkamuotoa. Kuvista ei näy, mutta päätteenä kruunulla on nainen, jolla on kirja ja palmunlehvä.
Pallossa on kaiverrettuna teksti:
"ERASMUS, L. BJÖ(R)KMAN OCH HANS HUSTRU / BRITA JOH:DOTTER PRÄST HAFWER DEN-NA CRONA FÖRÄRAT TILL GMBLA /CARLLEBY SOCHNE. KYRKIA ÖF.. / WER DES GRAF:AO / ~ 1695 ~."
4.
Kruunu nro 5:
Tässä kruunussa on (kruunu nro 5) 2 x 8 kynttilänhaaraa. Haaroissa on ylöspäin kohoavat auringonkukanvarret. Kruunun koristekiehkuroissa on syvät 5-lukuiset kukat. Kruunun pääteenä on nainen, jolla on ankkuri.
Tämä kruunu riippuu kullatun rautakoukun varassa ja sen pitkän varren ympärillä on neljä kierresuikaletta, joista jokaisesta ulkonee liekki tai salama.
Kruunussa on teksti:
"Ganla Carleby Moderkyrka tillhörig - Förfärdigad af Johan Nordgren i Uleåborg den 23 Septemb. 1794. "
Tämä kruunu on lähimpänä kirkon keskiosan käytävien risteyskohtaa.
5.
5.
5.
5.
Kruunu nro 6:
Lehteriltä (kruunu nro 6) löytyy myös kynttiläkruunu. Kooltaan se on hieman pienempi kuin muut kruunut. Tästä en löydä tietoja, tietääkö joku enemmän?
6.
6.
Kruunu nro 7:
Kirkon eteisen katosta (kruunu nro 7) riippuu myös yksi kruunu, mikä on omasta mielestäni kaunis. Tämä nelivartinen rautakruunu kirkon niin kutsutussa tornihuoneessa on vuodelta 1933. Siitäkään en löytänyt enempiä tietoja.
7.
7.
Kruunu nro 8:
Ainut kynttiläkruunu, josta tässä bloggauksessa ei ole kuvaa (kruunu nro 8) , sijaitsee sakaristossa. Sen kruunun kirkkoon ovat lahjoittaneet kaksitoista entistä Kaarlelalaista - lahjoitusajankohtana Vaasassa asunutta- vuonna 1931. Lahjoittajien yhteisenä historiana on, että he kaikki ovat käyneet rippikoulun Kaarlelassa. Tähän kruunu on kaiverrettu kaikkien lahjoittajien nimet ja syntymäajat. Mikko Himangan artikkelista selviää lahjoittajien tiedot:
Jacob Kallis 1871
Ernst Lindqvist 1872
Otto Anton Björk 1874
Alexander Bjökkvist 1875-1941
Axel Huhta 1876-1949
Matti Cederberg 1877-1953
Herman Lax 1875
Verner Laxtröm1883-1966
Herman Porko 1889-1942
HermanLaxström1886
Arne Saarukka1902-32
Arthur Knifsund 1893-1964
Hankkeen alullepanijana oli Rödsöstä lähtöisin ollut kouluneuvos Verner Laxtröm.
Kaikki Kaarlelan kirkon kynttiläkruunut ovat saman mallisia. Jokaisessa kruunussa kynttilän haarat ja koristekiehkurat lähtevät keskitangoista, jotka on profiloitu. Alaosissa tangot päättyvät palloihin, yläosissa on yleisimmin päätekoristeita. Tyypillisesti kirkon pallo-osissa on myös kirjoituksia.
Luulen nyt tietäväni, mistä on peräisin vanha ihmetystä ilmaiseva huudahdus "Voi taivahan talikynttilät!" Melkein veikkaisin, että on lipsahtanut joskus muinoin jonkun piian suusta kirkkoreissun jälkimainingeissa.:)
LÄHTEET:
Kaarlelan pitäjän historia I. 1969. Kirkot ja kappelit. Kirkon valot. 109-114, 149-150.
Mikko Himanka. Kaarlelan kirkon kolme kynttiläkruunua. Kokkola-lehti, ETT, 5.8.2015 s. 34.