Liikennevirasto on antanut Kokkolasta Riippaan asti ulottuvan noin 25 kilometrin pituisen kaksoisraiteen suunnittelu- ja rakentamisurakan VR Trackille. Urakka on käynnistynyt loppuvuoden 2012 aikana. Radan varressa on näkynyt myöhäisiltaan saakka työkoneiden valoja. Urakan suunniteltu valmistumisaika on kolmisen vuoden kuluttua ja hinta kaikkiaan 73 miljoonaa euroa.
Kokkola-Riippa-välinen kaksoisraide on ensimmäinen vaihe Kokkola-Ylivieska-kaksoisraideosuuden rakentamisessa. Kokonaisuudessaan rakentaminen on osa Seinäjoki-Oulu- rataosan kehittämistä.
Urakkaan kuulu sekä vanhan peruskorjausta että uuden radan rakentamista. Tasoristeykset tulevat poistumaan ja ne korvataan eritasoliittymillä ja tiejärjestelyillä. Myös rataosuuksilla olevia siltoja joko korjataan tai uusitaan. Radan varteen rakennetaan huolto- ja yksityisteitä. Lisäksi radan sähköistysjärjestelmä tullaan muuttamaan kaksoisrateiteelle soveltuvaksi.
Alla olevassa kuvassa on Rimmin puomillinen tasoristeys, joka myös tulee poistumaan käytöstä.
Uusi radanylityspaikka Rimmin kohdalla siirtyy nykyisestä ylityspaikasta muutaman sadan metrin päähän Korpilahdenkylän suuntaan. Linja tulevalle ylityspaikalle on hakattu jo viime vuoden puolella.
Radan viertä reunustaa Vr:lle tarkoitettu huoltotie.
Radasta katsotaan aiheutuvan monenlaisia muutoksia. Ensinnäkin se tulee mahdollistamaan rataliikenteen lisääntymisen. Tasoristeyksien katoaminen kuvasta kohentaa liikenneturvallisuutta radanylityspaikoilla. Junien liikennöinti rakenteiden parantamisen vuoksi mahdollistaa 25 tonnin akselipainon, jolloin tavarajunat voivat kuljettaa raskaampia kuormia. Myös junien nopeudet tulevat rataosuudella kasvamaan jopa 160-200 kilometriin tunnissa. Pian Ouluun on vain tunnin matka...
Perhonjoen ylittävä rautatiesilta Rimmissä on lähellä entistä Friitalan nahkatehtaan kiinteistöä.
Liikennevirasto on suunnitellut sillan purkamista, kun uusi ratasilta valmistuu viereen. Kokkolan kaupunki on kuitenkin ilmaissut kiinnostusta säilyttää vanha teräsristikkosilta.
Tässä alla kuvaa Matkanevan kohdalta Kälviän suunnalta. Tältä paikalta on muuten matkaa Helsingin rautatieasemalle Haapamäen kautta mitattuna 561,1 kilometriä! Matkanevan ratapiha on pieni alue, jossa junat eivät pysähdy, mutta pääraiteen lisäksi kohdassa on nykyään yksi sivuraide, jossa junat kohtaavat. Tulevaisuudessa tämä kohtaamispaikka jää siis historiaan, kun kaksoisraide valmistuu.
Tämänkertaisen sunnuntairetkeni päätin saapumalla Suonperän risteykseen, josta siirryin tavalliselle maantielle. Tuossa kyseisessä tasoristeyksessä sattui jokunen vuosi sitten hurja eläinkuljetusauton ja junan yhteentörmäys. Onnettomuudessa kuoli kaksi autossa ollutta miestä. Tasoristeysten poistuessa ainakin tällaisilta murheellisilta onnettomuuksilta vältytään.
LÄHTEET: Kokkola-Ylivieska - kaksoisraiteen ensimmäisen osuuden rakeentaminen alkaa.
[http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/seinajoki_oulu/ajankohtaista] Luettu 27.01.2013.
Matkanevan rautatieasema. [http://fi.wikipedia.org/wiki/Matkanevan_rautatieasema] Luettu 29.01.2013.
Rimmin ratasilta kokkolassa puretaan tai säilytetään. [http://www.kp24.fi/uutiset/lehtiteema/1480/326038/7/Rimmin-ratasilta-Kokkolassa-puretaan-tai-s%C3%A4ilytet%C3%A4%C3%A4n] Luettu 2.01.2013.
VR Track sai Kokkolan ja Riipan välisen kaksoisraiteen suunnittelu- ja rakennusurakan. [http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/projektit/29479.html] Luettu 27.01.2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti