Vastaan tuli lukiessa sana "friiviikko. " Se juontaa juurensa entisaikoihin. Friiviikolla tarkoitettiin piikojen ja renkien elämässä viikon kestävää vapaa-aikaa, joka ajoittui "köyriin" eli marraskuun ensimmäiseen päivään.
Tavattiin sanoa, että palvelusväeltä "katkesi rinnustin" ja sen perään tuli hetimmiten friiviikko.
"Tostapa se huomataan,
että pyhäinpäivä tulee:
isännän silmät sikkurassa
ja emäntä on nuree.
Pyhäinpäivän lauantaina
nousee jälleen ranki:
viikon saa taas herrastaa
ja sitten on vuoden vanki. "
Friiviikolla palvelusväki sai luvan kanssa syödä tavallista hienommin talon pöydässä. Parasta lienee ollut kuitenkin se, ettei silloin tarvinnut osallistua talon töihin. Toki tämä friiviikon ajankohta olikin varmaan alkujaan sovittu siksi, kun maaseudulla tuohon aikaan vilja oli jo puitu ja kynnöt tehty. Talon työt olivat sen vuoksi vähimmillään tuohon vuodeaikaan.
Friiviikolla oli muitakin tunnettuja nimiä, kuten irtanaisviikko, köyry, tai kissawiikko.
Jos palvelusväki ei ollut aiemmin ottanut palkkaansa, oli heillä oikeus saada friiviikolle koko vuoden palkkansa. Tienestin kanssa olikin sitten lysti matkata kaupunkiin köyrimarkkinoille humputtelemaan. Muutoinkin nuoriväki tapasi kokoontua markkinoille. Olihan tapana, että edelliskesänä ripille päässeet saivat lähteä luvallisesti köyrimarkkinoille.
Friiviikolla oli lystiä, kun ei ollut elämässä tarkkaa aikataulua, ei anivarhaista ylösnousua tai lehmien tillausta. Tälle viikolle ajoitettiin köyrimarkkinoiden lisäksi myös vaatevaraston täydennys- ne, mitä ei itse valmistettu.
Friiviikkoja seurasi yleensä pestuumarkkinat, jolloin piiat ja rengit etsivät uusia palveluspaikkoja.,
Toki tuli ikävähköjä lieveilmiöitäkin näillä kaiken kansan markkinareissuilla. Löysin alla olevan katkelman vuodelta 1861 Suomen julkisista sanomista. Siinä surkutellaan lähinnä sitä, että on erikseen syysmarkkinat ja sitten vielä hetimmiten irtanaisviikot. Kun näin jälkikäteen tiedetään, että jo koko 1860-luvun alku oli lähtölaukausta vuosikymmenen loppuosan nälkävuosille, lienee ollut todella ahdistus ja kauhu käsillä palkollisten juostessa markkinoille, kun sateiden vuoksi sato oli jäänyt ajallaan korjaamatta.
"...Oi jospa aina oisi
Meill`kissanviikko vaan,
silloinkos laulut soisi
Ei syytä nurkumaan.
Ja syötävämme silloin
Ois` juustot, lampaan luut.
Myös puhdetöinä illoin
Tanssit ja lystit muut.
Mutt`minkään lystin taika
Ei kestä ainiaan.
Pois vierii vapaa-aika,
Saa kahleet painamaan. "
LÄHTEET:
Mustavalkokuvat kuvattu Kokkola 400-juhlavuoden ETT:n järjestämässä valokuvanäyttelyssä.
Anjanpellon kauneuden ja kaipuun markkina. -Grunthal, S. [file:///C:/Users/Minna%20Heikkil%C3%A4/Downloads/138695-Artikkelin%20teksti-308623-1-10-20231109%20(1).pdf] Luettu 18.8.2024.
Kissa-viikko. 1.11.1911. [https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1006887?term=Kissaviikko&term=kissaviikko&term=kissaviikkonne&term=kissaviikon&page=2] Luettu 18.8.2024.
Köyrimarkkinoilla. O. Tokoi. Merestä noussut kaupunki II. Kotiseututietoa Kokkolasta. 1989.
Suomen julkisia sanomia. 7.2.1861. [https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/455452?term=wirkattua&term=Suomen&term=Julkisissa&term=Sanomissa&term=Suomeen&term=Suomi&page=2] Luettu 18.8.2024.
Turun sanomat. 1.11.1936. [https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2103473?term=friiviikko&page=7] Luettu 18.8.2024.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti