Koordinaatit 63° 59.458' N , 22° 46.660' E WGS84, ollaan siis aika lähellä Tankarin saarta. Eletään Ensimmäisen maailmansodan aikaa. Vuosi on 1916, elokuun 29. päivän iltapäivä. Kello näyttää 17.06.
Höyrylaiva Wellamo on Tankarin luoteispuolella tulossa Ruotsin Sundsvallista kohti Kokkolaa. Se on vuonna 1898 valmistunut matkustajalaiva. Yleensä Wellamo liikennöi pääasiassa Hanko-Tukholma-reitillä sekä Tukholma - Turku - Helsinki - Pietari - Tallinna - reitillä. Wellamolla on pituutta 60,33 metriä ja leveyttä 9, 54 metriä. Hyttipaikkoja laivassa on I luokassa 81, II luokassa 18 ja III luokassa 10.
Kapteeni Viktor Norring seisoo laivan kannella tyynessä säässä ja kiikaroi kaukaisuuteen. Seitsemän, kahdeksan meripeninkulman päässä laivan perässä näkyy jokin tumma möhkäle. Se lähestyy laivaa nopeasti. Kapteeni komentaa miehistön kannelle ja täyden vauhdin laivaan. Aluksen kaikki veneet komennetaan laskuvalmiiksi.
Kapteeni Viktor Norring seisoo laivan kannella tyynessä säässä ja kiikaroi kaukaisuuteen. Seitsemän, kahdeksan meripeninkulman päässä laivan perässä näkyy jokin tumma möhkäle. Se lähestyy laivaa nopeasti. Kapteeni komentaa miehistön kannelle ja täyden vauhdin laivaan. Aluksen kaikki veneet komennetaan laskuvalmiiksi.
Höyrylaiva on auttamattoman hidas verrattuna takana lähestyvään. Kun perässä seuraavaa alusta on paettu puolen tunnin verran, kapteeni tajuaa kyseessä olevan sotalaivan. Se on saksalainen sukellusvene U47.
Yllä: Saksalainen sukellusalus U47. Kuvat lainattu täältä.
Sitten ilmoille kiirii tykin pamahdus. Se on varoituslaukaus, jota seuraa pian kranaatti laivan yli Wellamon savupiippoa hipoen. Toinen ammus putoaa suoraan keulan eteen ja höyrylaiva joutuu pysäyttämään etenemisen. Laukausten ja lippumerkkien välityksellä hyökkääjä kehottaa Wellamoa jättämään laivansa. Kahdeksantoista kilometrin päässä Tankarista kellon ollessa 18.40, viholliset ottavat Wellamon haltuunsa. Wellamon miehistö pakenee aluksestaan nopeasti, eikä mukaan ennätetä ottaa oikeastaan mitään.
Saksalaismiehistö avaa tulen kapteeniluutnantti Heinrich Metsgerin käskystä. Kuudentoista tykinlaukauksen jälkeen Wellamo vajoaa nopeasti viidenkymmenen metrin syvyyteen keula edellä. Täältä voit käydä katsomassa, kuinka paljon tuhoa ympäri maailman U47 sai aikaan pelkästään kapteeniluutnantti Metsgerin käskystä.
Ainoa onni onnettomuudessa on, että koko 28-henkinen Wellamon miehistö sekä kapteeni Norring vaimoineen pelastautuu soutamalla turvaan. Kun Wellamo on uponnut, katoaa sukellusvene nopeasti paikalta. Wellamon miehistö rantautuu puoleenyöhön mennessä Ykspihlajaan.
Ainoa onni onnettomuudessa on, että koko 28-henkinen Wellamon miehistö sekä kapteeni Norring vaimoineen pelastautuu soutamalla turvaan. Kun Wellamo on uponnut, katoaa sukellusvene nopeasti paikalta. Wellamon miehistö rantautuu puoleenyöhön mennessä Ykspihlajaan.
Aluksen mukana vajoaa merten syvyyksiin yli viiden miljoonan markan omaisuus. Kapteeni Norring antaa meriselityksen tapahtuneesta 31.8.1916 Kokkolassa.
Uppoamisen jälkeen laivan tarkka uppoamispaikka on aluksi epäselvä. Parin vuoden kuluttua laivan hylky kuitenkin paikallistetaan. Laivuri Strömbäck saa vuonna 1918 tehtäväkseen Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiöltä etsiä hylyn. Myös paikalliset luotsit ja kalastajat ovat paikallistamisessa apuna. Strömbäck liikkuu parin viikon ajan luotainta käyttäen merellä kahdella hinaajalla, joiden väliin oli pujotettu vaijeri. Lopulta vaijeri tarttuu onnekkaasti Wellamoon. Strömbäck merkkaa paikan maihin linjamerkein. Tässä yhteydessä laivaan myös sukelletaan ja nostetaan ylös tavaraa. Sukelluksia tehdään useampana vuonna. Ylös nostetaan lähinnä nahkoja, kankaita ja teekalustoja sekä rauta-, kone - ja messinkitavaraa. Sukellukset kuitenkin lopetetaan, kun työn haastavuus käy ilmi. Noihin aikoihin sukeltajat pystyvät olemaan veden alla ainoastaan 20-30 minuuttia, mikä rajoittaa työtä kovasti. Verrokkina mielenkiintoinen blogikirjoitus, jossa kerrotaan, että vuonna 2013 pystyi Wellamolla harrastelijasukeltaja olemaan alusta tutkimassa 102 minuuttia. Kannattaa käydä lukaisemassa!
Alkukesästä 1977 kokkolalainen sukelluskerho Merisaukot intoutuu etsimään alusta ja lopulta 6.8.1977 kokkolalainen Arvo Hyytiä löytää sen! Alus on säilynyt syvyyksissä yllättävän hyvänä, sillä ahtojäät eivät ole päässeet runtelemaan hylkyä.
Merisaukot tekevät useita kymmeniä sukellusreissuja alukselle. Suurin osa sukelluksista on tutkimusreissuja, mutta ylös nostetaan mm. laivakellot, ruokasalin kalustoa ja lanternat (=merkkivalot).
Yllä olevat kuvat: . Wellamon ruokasalin kyltit sekä koristekaiverrettu ehkä
kansipenkin pääty Kuvat lainattu täältä.
Nyt Wellamon uppoamisesta on kulunut yli sata vuotta. Se tarkoittaa samalla sitä, että sadan vuoden ajan upoksissa ollut hylky on nykyään rauhoitettu ja Museoviraston valvonnassa. Museoviraston muinaisjäännösrekisterissä kohde on numeroitu luvulla 1847.
Wellamon kerrotaan olevan yllättävän hyvässä kunnossa ja jopa hylkynä hieno. 1970-luvun sukellusten aikaan laivan venttiilimessingit kiiltävät kuin ne olisi juuri kiillotettu. Yleensäkin Pohjanlahden vesissä hylyt ja niiden esineistö säilyy hyvin. Maalle nostettuna ne tuhoutuvat nopeasti, ellei niitä nopeasti konservoida huolella.
Täysin ehjä alus ei tietenkään enää ole. Wellamon mastot troolataan 1970-luvulla. Toinen saadaan ylös, toinen jää meren pohjaan muutamien satojen metrien päähän hylystä. Tällöin repeytyy myös osa kapteenin hytin katosta. Myös portaikon panelointia on romahtanut ja osa käytävistä on hyvin liejuisia. Yksi ankkuri tuodaan laivasta ylös 1980-luvulla Merisaukkojen toimesta. Tätä ankkuria voi muuten kuka tahansa käydä katsastamassa Kokkolan kaupunginkirjaston terassitasanteella!
Koska alus on syvällä vedessä, se rajoittaa aluksen tutkimuksia. Pääkantta pystytään tutkimaan helpoiten. Keulan miehistötiloihin ja alakansille ei juuri päästä tekemään tutkimuksia.
LÄHTEET:
Hylyt.net.
S/S Wellamo. Wikipedia. [https://fi.wikipedia.org/wiki/S/S_Wellamo_(1898)] Luettu 2.3.2017.
Kokkolan merihistoriaa. "Herra kapteeni, siellä se on!" Museot.fi. [http://www.museot.fi/nayttelykalenteri/index.php?nayttely_id=4473] Luettu 2.3.2017.
Urheilusukeltaja 1979 1/10. Wellamo - pohjassa lepäävä kaunotar ja Elokuisen illan draama Tankarista länteen. [https://issuu.com/sukeltaja/docs/urheilusukeltaja_1979_1/10] Luettu 3.3.2017.
Wellamo aaltojen alla. Yle.fi. [http://yle.fi/uutiset/3-5922182] Luettu 2.3.2017.
Wellamolla. Sukellusblogi osapaine. [http://osapaine.blogspot.fi/2013/05/wellamolla.html] Luettu 2.3.2017.
Wellamon tuhosta 100 vuotta: sukellusveneen upottama matkustajalaiva makaa Pohjanlahden pohjassa. Yle.fi. [http://yle.fi/uutiset/3-9119597] Luettu 4.3.2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti