Nyt ihastelemaan Kälviän kirkon votiivilaivaa. Siinä on jotain hyvin ylvästä, prameaa ja kuningasmaista.
Kälviän kirkon votiivilaiva on peräisin jo 1800-luvun alusta. Mastoissa on Ruotsin liput. Ne kertovat ja muistuttavat siitä, että evankeliumi tuli Ruotsista Suomen rannikolle ja myös siitä, että Ruotsi ja Suomi muodostivat yhden valtion vuoteen 1809 saakka
Kälviän kirkon laiva mainitaan ensimmäisen kerran kirkkoneuvoston pöytäkirjassa vuonna 1846. Laiva edustaa tyyliltään 1600-luvun hollantilaista sotalaivatyyppiä.
Löysin tiedon, että merenkävijä, kauppias ja laivanvarustaja Israel Mikkolan vävy, Matti Malmsten (1816-1891), joka oli myös opettaja Juho Siirilän isä, on tuonut Kälviän kirkkolaivan merimatkoiltaan. Malmsten oli syntynyt Kälviän Maunumäellä 1816. Kun hän lähti merille, hän muutti ajan tavan mukaisesti nimensä ruotsalaisemmaksi eli hänestä tuli Malmsten.
Näin ollen tämä votiivilaiva on jopa vanhepi kuin Kälviän nykyinen kirkko.
Laivassa on Ruotsin vallan aikaiset liput, mikä kertoo, että laiva on tehty 1800-luvun alussa. Ruotsin valta Suomessa päättyi 1809. Itse laiva on hyvin tumma. Purjeet ovat vaaleaa kangasta. Laivan kyljissä on tummat ankkurit, mitkä tosin erottuvat heikosti tummasta taustasta. Laivan alin, vedenalainen osa on tummanvihreä.
Näin ollen tämä votiivilaiva on jopa vanhepi kuin Kälviän nykyinen kirkko.
Laivassa on Ruotsin vallan aikaiset liput, mikä kertoo, että laiva on tehty 1800-luvun alussa. Ruotsin valta Suomessa päättyi 1809. Itse laiva on hyvin tumma. Purjeet ovat vaaleaa kangasta. Laivan kyljissä on tummat ankkurit, mitkä tosin erottuvat heikosti tummasta taustasta. Laivan alin, vedenalainen osa on tummanvihreä.
Tässä alla lainaus Geocaching-sivulta, josta löytyy Uuno Huhtalan tekemä yhteenveto koskien Kälviän laivaa.
"Kirkkolaiva oli kaiketi kirkon purkamisen yhteydessä tuotu tapuliin, jonka katossa sen muistavat vielä vanhat pitäjäläiset. Korjauksen ja entisöinnin pani alulle maalarimestari Sundströn, joka asui siihen aikaan Hirsikankaalla. Kalle Hietaharju asui siihen aikaan Tuunalassa ja osallistui entisöintityöhön.
Sundström maalasi laivan rungon entisten värien mukaan. Hän leikkasi myös purjeet, Mutta Hietaharju ompeli ne ja solmi köysistön Sundströmin ohjeiden mukaan. Työ kesti yhden talven. Sen jälkeen laiva siirrettiin kirkkoon."
Kälviän seurakunnan muuttokirjojen mukaan Emil Sundström on muuttanut Kälviälle vuonna 1920. Hän asui Kälviällä tästä kymmenen vuotta eteenpäin.
Kälviän nykyinen kirkko on rakennettu vuonna 1905. Kirkkoa on kunnostettu perusteellisemmin vuonna 1958. Tällöin laivan kunnostajana mainitaan Matti Klapuri yhdessä Kalle Hietaharjun kanssa.
Kälviän kirkko "rakennettiin" 1905 ja sitä on kunnostettu, Kälviän kirkon juhlajulkaisun mukaan, perusteellisemmin 1958. Tällöin laivan kunnostajana mainitaan Matti Klapuri taas Kalle Hietaharjun kanssa.
LÄHTEET:
Geocaching. Kälviän kantatilat: Simukkala. [http://www.geocaching.com/geocache/GC3KC4B_kalvian-kantatilat-simukkala?guid=a7323797-b611-4ff4-9e4c-ab2aa120ba91] Luettu 15.12.2013.
Kokkolan seurakuntayhtymä. Kälviän kirkko. [http://www.kokkolanseurakuntayhtyma.fi/tilat/kirkot_ja_kappelit/kalvian_kirkko] Luettu 15.12.2013.
Hei Minna. Lainaan tästä blogista muutaman asian. Voin kertoa lähdetiedot, jos niin haluat. Terveisin Matti
VastaaPoistaHei, Mattti,
VastaaPoistakiitos viestitäsi. Ilman muuta saat lainata, kun kerrot lähdetiedot!
-Kiviminna-
Moi
VastaaPoista