Tällä kertaa käsittelyssä loitsurunot ja haltijat. Loitsuja ei mielletä kovinkaan varhaiseen aikakauteen. Pidetään kuitenkin mahdollisena,, että levitessään ne ovat joutuneet kosketuksiin vanhempien aikojen uskontojen kanssa, ts. pakanuuden. Ne on kuitenkin oletettavasti saaneet vaikutteita myös kristinuskosta.
Vuonna 1678 Kokkolan käräjillä käsiteltiin noita-akka-asiaa.
Oli tapahtunut seuraavia:
Oli ilmennyt, että oli ollut eräs noita-akka, joka oli ottanut vihdan ja heilutellut sitä. Olipa sitten vielä vetänyt vihdan jalkojensa välistä ja huutanut hyvin äänekkäästi. Noita-akka oli samalla tehnyt rumia eleitä juosten ulos saunasta. Noita-akka oli sitten kääntynyt selin taloon ja viskannut vihdan vasemman olkapäänsä yli.
Sitten noita-akka oli sanonut:
"Joudu, Joudu, Pärkälä Isännällä Illallisäx, ämändälä Hie Äxi. "
Oli tunnettua, että noidat nostivat haltijavoimia usein kirkossa tai kalmistossa noitumalla.
Käräjäkirjoista löytyneen tiedon mukaan lohtajalainen noita nimeltään Antti Tokoi taas turvasi vuonna 1680 kirkonväkeen. Kun pappi ahdisti häntä noituusasioista, Antti meni kirkon taakse nurkkia nostellen ja sanoi:
"Dhe Synlige och osynlige tahle för migh och försware migh der som Presterne Skrija och medh Book i handh ."
Antti Antinpoika Tokoi (Anders Andersson Tåckoi) oli muutoinkin laajasti tunnettu noituuksistaan. Hän oli pohjoispohjanmaalainen talonpoika ja tervanpolttaja. Hänethän tunnetusti tuomittiin noituuteen vuonna 1681. Säilyneistä käräjäpöytäkirjoista voi tulkita, että välit jopa lähimpiin sukulaisiin ja naapureihin olivat kehnot. Myös Antin isä tunnettiin parannustaidoistaan, mutta erotuksenaan poika-Antti teki enemmän vahingoittavia taikoja ja oli yleisen käsityksen mukaan liittoutunut noitana paholaisen kanssa.
Lohtajan kesäkäräjillä 25.7.1663 Antti Tokoin langonpoika, Juho Ollinpoika Luoma, kertoi seitsemän vuotta aikaisemmin tapahtuneesta tervahautapaikan etsinnästä Antin kanssa. Antti oli väittänyt Juholle, että hän pystyi ennustamaan saatavan tervan määrän tarkkailemalla haltijoita. Kävikin niin, että Antin ennustus keskinkertaisesta tervan tuotosta toteutui. Se oli selkeä osoitus Antin seurustelusta pikkuväen kanssa.
Juho myös kertoi, että toisellakin kerralla tervanpoltossa haltijat olivat puuttuneet työhön. Antti oli silloin hakannut tervaksia ja osunut kirveellä jalkaansa. Kuinka ollakaan, Antti ei ollut saanut kuitenkaan tapahtuneesta haavaa jalkaansa ja oli selittänyt Juholle, kuinka haltija oli kääntänyt terän pois hänen jalastaan. Antti oli kertonut olevansa vakuuttunut, ettei teräs pystyisi häneen ja vaikka jostain syystä pystyisikin, Antti kyllä selviäisi noitarumpunsa avulla helposti mahdollisesta vammasta. Käräjillä Juho kertoi Antin selityksiin vastanneensa "huonå tietå."
Antti määrättiin puhdistusvalalle, jossa olisi pitänyt hankkia kaksitoista todistajaa. Antti oli kuitenkin onnistunut seuraaviin käräjiin mennessä (tammikuu 1664) hankkimaan ainoastaan kaksi puolestapuhujaa. Niinpä oikeus langetti hänelle 40 markan sakon noituudesta. Ilman riittävää todistajien määrä syytetystä viimeistään kuoriutui syyllinen.
Haltioita on pelätty ja varottu menneinä vuosisatoina. Haltioilla oli useita nimiä ja muotoja. Ne varoittelivat vaaroista ja suojelivat ihmistä hyvällä tuulella ollessaan, mutta aiheuttivat paljon vahinkoa ollessaan suuttuneita.
Näin jälkikäteen on hyvä olla viisas ja todeta, että parannuskeinot olivat noihin aikoihin vähäisiä. Veikkaan, että moni halusi uskoa ehdotettuihin taikuuksiin, kun lähipiirissä joku oli sairas. Jos henkilö parani, haluttiin uskoa hyvien henkien parantaneen ja tällöin varmaan myös loitsujen tekijä lunasti paikkansa. Toinen tilanne oli tietystikin, jos usko laitettiin loitsujentekijään ja loitsuttu menehtyi. Silloin nähtiin loitsujen tekijä herkästi pahojen henkien välikappaleena.
LÄHTEET: Pakanuutta loitsuissamme? J. Lukkarinen. Suomi no 16. 1.1.1913. [https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/498420?term=Kokkolan&term=perij%C3%A4n%C3%A4] Luettu 8.6.2024.
Sarjanoja, Katinka. Maine, myötävannominen ja shamanismi : Antti Tokoin noitaoikeudenkäynnit 1663–1682. Pro gradu 2017. Tampereen yliiopisto. [https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712072877] Luettu 13.6.2024.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti