sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Kokkolan synty 1620-kaupunkikierroksella

Kokkolan XXII Talviharmonikkaviikko käynnistyi tänään. Ampaisin kotisohvani kätköistä odottamaani tapahtumaan, nimittäin Kokkolan synty 1620- kaupunkikierrokselle. Nyt tätä kirjoittelen suoraan kierrokselta kotiin palattuani kohmeisin käsin, jotta muistaisin, mistä meille puhuttiin, mitä kerrottiin...Oivallista muistitreenausta tällainen ilman muistiinpanoja  jälkikäteen kirjoittaminen. 

Tapahtuman organisoi AjanKaiku - Kristiina Teerikangas ja Anette Kanthen. Talvinen tarina alkoi tuttuun tapaan Raatihuoneen portailta. 



Tapahtuma oli - mikä parasta - täysin ilmainen. Meitä kiinnostuneita kuulijoita oli paikalla mahtavan paljon - varmaankin toistasataa!

Kokkolan kaupungin perusti Kustaa II Adolf. Se  perustettiin 7.9.1620. Samana päivänä kuningas perusti kaksi kaupunkia ja oman kaupunkimme nimeksi tuli Gamla Karleby, koska se perustettiin aamupäivällä, Nykarleby sai nimensä, koska se perustettiin muutamaa tuntia myöhemmin. Perustettu kaupunki oli aluksi pieni, eikä se meidän mittapuumme mukaan juuri kaupungilta edes näyttänyt. Vähäiset talot olivat harmaita ja asukkaitakin vain kourallinen. 

Jo kaupungin ensimmäinen raatihuone sijaitsi aika lailla samalla paikalla, kuin nykyinenkin raatihuone. Se rakennettiin 1634, koska kaupungissa tuli olla raatihuone. Tästä rakennuksesta ei ole säilynyt kuvia, mutta siinä kerrotaan olleen torni ja tornissa soittokello. Raatihuoneen edessä oli myös kaupungin kaivo, jonka vuoksi se oli keskeinen paikka. 


 Raatimiehet kokoustivat talossa raastuvanoikeuksissa. Siellä kokoontui myös raadit ja maistraatit.  Rakennuksen kaupunginkellarissa kokoustivat säätyläiset iltaisin juoden  olutta, viiniä ja mummaa. Raatihuoneella sai myös lukea valtakunnan ensimmäistä ilmestynyttä  lehteä,  nimeltään Post och Inrikes Tidningar. 

Rakennuksessa oli  kistu, eli vankikoppi. Sinne joutui pienistäkin rötöksistä.  Oppaamme kertoivat meille mielenkiintoista tarinaa esimerkiksi naisesta, joka halveerasi anoppiaan ja joutui rangaistuksi. Tosin hän oli tuomiolle joutuessaan niin kovin juovuspäissään, ettei tuomion täytäntöön panostakaan meinannut tulla mitään.  


Raatihuoneelta lähdimme leveänä  kulkueena kohti Neristania pitkin Pormestarinkatua.  Oppaamme kertoivat meille aluksi  tarinoita  pormestareista. He vaihtuivat tiuhaan tahtiin kaupungiin ensimmäisinä vuosina. Toisinaan pormestarit olivat hyvin vihattujakin, koska he määräsivät asukkaille maksuja. Ensimmäinen ponmestari kaupungissa oli parisen vuotta kaupungin perustamisen jälkeen valittu Eric Jönsson, jota kovuutensa suorastaan vihattiin. Joku jopa ampui hänen talonsa ikkunasta sisään eräänä yönä. Eric ei kuitenkaan loukkaantunut, mutta otti vinkistä vaarin ja muutti  pois Kokkolasta jo kolmen virkavuoden jälkeen. . 

Pormestari Erland Noreen asui Isonkadun kulmauksessa ja hänet tunnettiin ankarana miehenä. Hän kuitenkin sai läpi  sen, ettei kaupunkilaisten tarvinnut viiteen vuoteen maksaa veroja. Noreen on saanut nimensä saavutustensa vuoksi muuten myös Pormestarinkadun kadunnimikylttiin. 



Matka jatkui Suntin rannan lähettyville. Oppaat kertoivat meille tervan suuresta merkityksestä silloisessa Kokkolassa. Kaupunkiin oli määrätty rakennettavaksi kaksi metriä korkeat aidat kaupungin ympärille, niin sanotut tulliaidat. Joka ilmansuuntaan tuli tehdä portti, jotka tuli yöksi sulkea. Porteille määrättiin myös vartijat. 

Meritulli sijaitsi nykyisen Puurokarin kohdalla ja siellä  perittiin tullimaksu kaikesta kaupugin porteista laivoilla  saapuvasta tavarasta. Myös tervatynnyrit tarkistettiin, ettei tynnyreihin oltu lisätty vettä jatkeeksi. 

Muutoinkin jokaisesta kaupunkiin tullin kautta tuodusta "myötävästä ja syötävästä" piti maksaa pikkutulli. 




Rantakadulla pysähdyimme keltaisen ison talon luokse. Tähän, silloiseen Kynzellin taloon, muutti merikapteeni Christian Henrik Snellman  perheensä, esimerkiksi  7-vuotiaan Johanin kanssa. Vuonna Mutta pian Johanin äiti  Maria Magdalena kuoli synnytykseen. Perhe eleli muutamia vuosia sukulaisten ja taloudenhoitajan turvin isän matkatessa maailmalla. Myöhemmin perhe muutti pois Kokkolasta, mutta J.V. Snellmannin tiedetään mielellään oleilleen Kokkolassa vielä nuoruusvuosinaankin. Nykyään tämä hieno keltainen talo tunnetaaan nimellä Snellmankoti


Nousemme Suntin rannasta kohti Neristania pitkin  Pakkahuoneenkatua. Näillä seuduilla roihuisi Kokkolan ensimmäinen  suurpalo. Se sai alkunsa kuuman ja lämpimän alkukesän aikana 16.-17.6.1664. Ei tiedetä tarkalleen, mistä tuli sai alkunsa, ehkä päreestä, ehkä tervasta, mutta tuli levisi valtaisalla vauhdilla kova tuulen ja kuivuuden ansiosta. Koska talojen katot olivat joko olkea tai tuohta, tuli levisi niissä nopeasti, vaikka kekseillä yritettiinkin kiskoa kattoja alas. Eläimet määrättiin vapautettavaksi, jotta ne pelastuisivat. Ihmiset muodostivat ihmisketjun ja läheisestä Suntista rahdattiin vettä vähäisissä saatavissa astioissa ihmiseltä toiselle. Kuulostaa ihan ahdistavalta jo ajatuksenakin, Tämä ensimmäinen suurpalo oli hyvin massiivinen, ainoastaan kirkko ja muutama rakennus sen ympärillä säilyi. Muu kaupunki oli yksi suuri tuhkakasa. 

Palon seurauksena määrättiin vesitynnyri joka talon portille, samoin kuin tikkaat ja palohaka. Tervaa ei suuren palovaaran vuoksi saanut polttaa kaupunkialueella. Järjestettiin myös palovartiointi, joka alkoi iltakahdeksalta ja päättyi aamuneljältä porvareiden toimesta. Kiertäminen kaupungissa oli haasteellista, sillä kaupungissa tuli vallita täysi pimeys iltakahdeksan jälkeen, edes kynntilöitä ei saanut polttaa.  Pareittain kaupunkialueella kierrelleet vartijat toitottivat torvea tunnin välein merkiksi siitä, että paloa ei ollut havaittavissa. Myöhemmin siirryttiin soittamaan kelloa raatihuoneelta - sekin tunnin välein. Voi vain kuvitella, mihin ihmiset heräsivät joka yö..

Tulipalon seurauksena kaupunki sai ruutuasemakaavan, jonka on edelleen Neristanissa nähtävissä kaikessa selkeydessään 12 korttlein matkalla. Talojen pääsisänkäynnit määrättiin katujen puolille ja sisäpihoilla oli suojassa tilat eläimille. 

Myöhemmin varakkaimpien talojen seinuksille ilmaantui palovakuutusmerkkejä., Haluttiin turvata, että tulipalojen koittaessa nämä talot  säilyisivät, kun niitä varmemmin suojeltaisiin tulipaloilta ensimmäisenä. Mutta tietystikin heräsi myös närää - miksi suojella ensimmäisenä taloja, joila muutoinkin oli varaa ja vaurautta tulipalonkin koittaessa. Näitä palovakuutusmerkkejä on vieläkin siellä, täällä nähtävillä Neristanissa. 



 Saimme kuulla myös tarinoita siitä, kuinka Kokkola on ennen ollut koulukaupunki ja on sitä vieläkin. Oppaat kertoivat esimerkiksi Pienten lasten koulusta, joka oli jonkinmoinen välimuoto nykyisestä päiväkodista ja alakoulusta. Siellä opittiin monia hyödyllisiä taitoja, esimekiksi solmimaan kengännauhat. 

Muita vanhoja kouluja Kokkolassa on olleet mm. Pedagogio 1600-luvulla, joka tosin tunnettiin poikakouluna. Koulu oli tunnettu kovasta kuristaan. Häärnösandinkadulla puolestaan on edelleen nähtävillä pieni ja idyyllinen Eva Blomin koulu Eva oli merimiehen tytär ja toimi ennen koulun perustamista kamarineitona Ruotsissa. 



1600-luvun lopussa elettiin pikkujääkautta. Puhuttiin myös nälkävuosista vuosisadan viimeisten vuosien osalta. Kylmät ja sateiset  vuodet vaikuttivat satoon ja kerjäläisiä oli liikkeellä.  Ihmiset söivät koiria ja hevosia, jos niitä oli tarjolla, kun muuta ei ollut. Iso osa seudun ihmisistä menehtyi. Kuitenkin kaikkein kurjimmillakin katsottiin olevan ihmisarvo. Paremmassa asemassa olevan velvollisuus oli auttaa vähäosaisimpia. 

1700-luvun alkupuolisko oli  taas puolestaan Suomessa ja Kokkolassakin kovin sotien aikaa.  Suuri Pohjan sota ja Isoviha, kuten tiedetään toivat seuduille venäläläisiä sotilaita, jotka pitivät majaansa nykyisen Kosilan alueella. 

Ruoasta oli sotienkin aikoina iso pula. Ruoaksi hyödynnettiin kaikkea mahdollista käsille saatavaa - esimerkiksi Suntin rannassa laajasti kasvavaa vehkaa, jonka juuria  käytettiin jatkeena leipää tehdessä.   


Kaupunkiin levisi myös rutto. Siihen menehtyneet ihmiset tuli haudata 12 tunnin kuluessa nykyisen Katariinan kalmiston takaiselle kaupungin ulkopuoliselle alueelle. Haaste oli suuri, koska haudankaivajat olivat vähissä. Viidesosa silloisen kaupungin väestä menehtyi ruttoon. 500 ihmisestä kuoli noin sata.  Ruttotartunnan saaneiden miesten tuli käyttää valkoista keppiä ja naisilla tuli lisäksi  olla valkoinen liina suun edessä. Lisäksi ruttotalon ovenpielukseen tuli maalata musta risti merkiksi talossa ruttoon kuolleesta. 


Oppaamme kertoivat myös mahtisuvuista, jotka elävät edelleen. Alexander Donner oli alun perin ruotsalainen, mutta otti ja rakastui kokkolalaiseen postimestarin tyttäreen, Anna Falanderiin. Anna oli Tukholmassa oleskellessaan tutustunut alkujaan Saksasta tulleeseen Alexander Donneriin. Pari asui perheen pikulapsivuodet Ruotsissa, mutta Alexanderin ollessa jo melko iäkäs, he muuttivat Kokkolaan. Alexander ei enää itse saavuttanut kovinkaan vahvaa asemaa Kokkolassa ikänsä vuoksi, mutta hänen jälkipolvensa tunnetaan sitäkin paremmin, esimerkiksi Anders Donner, joka kunnostautui Halkokarin kahakassa. 




Kierros läheni loppuaan, kun saavuimme Laivurintalon kulmille. Meidät viluiset kuulijat kutsuttiin vielä lopuksi Laivurintalon pihapiiriin, missä meille tarjottiin kierroksen päätteeksi kuumaa kahvia ja edellisiltana itse  leivottuja  Chydeniuksen piparkakkuja. Voi, että kun ne maistuivatkin. 






Kiitos hienosta kaupunkikierroksesta!:)


sunnuntai 2. helmikuuta 2020

Linja-autopysäkkien kasvojenpesu Kokkolassa, osa 1

Loppukesästä ajelin Torikadulla ja katseeni osui Kokkolan kaupunginkirkkoa vastapäätä olleeseen bussipysäkkiin. Mitä, mitä - olipa se siistiytynyt!

Vuosi 2020 on Kokkola 400 vuotta - juhlavuosi. Kaupunkia on alettu ajoissa pukea  juhlakuosiin. Tällaiset pienet yksityiskohdat luovat siisteyttä, kiinnostusta ja esteettisyyttä ympärillemme. Nyt kun mietin, niin aikaisemmat pysäkit olivatkin jo kerrassaan kulahtaneita. Niihin oli vain silmä niin tottunut. 

Kirkon pysäkillä kuva-aiheena on "Palokuntalaisia vanhan palolaitoksen edessä Torikadulla vuonna 1937. "Kuva-aihe on sama pysäkin etu- ja takapuolella. Kiva, että sitä voi katsella monesta suunnasta. 


Kun olin bongannut tämän ensimmäisen pysäkin, odotin, että niitä olisi ollut muuallakin. Vaan ei.  Mutta järki sanoi, että maltahan mielesi, ei yhden yksittäisen pysäkin kunnostamisessa olisi järkeä. Ja oikeassa olin.



Tässä pysäkeiltäkin löytyvä  logo kaupunkimme juhlavuoteen. Tosin se on herättänyt paljon keskustelua ja kommentointia, koska tynnyri on pystyssä ja kaupunkimme vaakunassa tervatynnyri on vaakatasossa...


Elokuun lopulla ajelin jälleen kaupunkia ristiin, rastiin. Ja mikä ilo: Uimahallin viereiseltä bussipysäkiltä löysin uuden ilmeen!

Tällä kertaa kuva-aiheena on "Vanha viinapolttimo Suntin varrella vuonna 1895. "

Mielenkiintoinen kuva ja tietysti ihana katsoa 1800-luvun loppupuolen Sunttia kaikessa kukoistuksessaan.  Onpa ollut kovin maalaismaiseman näköistä!





Olen jo lähdössä kotiin päin, kun päätän ajaa vielä Matkahuollon ohitse, kun muistan, että siellähän on myös pysäkki. Ja toden totta! Tälle pysäkille on noussut kuva-aihe "Jalkapalloa Rautatientorilla vuonna 1919. "
Tämäkin kuva on hieno ajankuva. Tuntuu uskomattomalta, että tuossa lähellä on tosiaan potkittu sata vuotta sitten palloa.

Ajaa hurautan jo kotiin ja tuumin, että siinäpä ne uudet pysäkit, ei taida löytyä enempää..

 

Ja sitten...lokakuussa ajan pitkin Torikatua. Vilkaisen torille päin ja ilahdun. Ei muuta kun auto parkkiin ja kuvaamaan. Se pysäkki, jota olen eniten odottanut, on luonut nahkansa. Kuva-aiheena on useampia asioita, koska pysäkki on muita suurempi.

Oikeassa reunassa komeilee "Sunti ja Kalahalli 1950-luvulla. "

Keskellä taulua on tila bussiaikatauluille, osa lappusista näkyy tosin keikahtaneen. Kannattaisi varmaan pystyttää ojennukseen...

Vasemman reunan kuva-aihe on "Seurahuone 1950-luvulla." Oivallan, että jokaisen pysäkin kuva-aihe on valittu järjestelmällisesti niin, että se kuvaa nykyistä  aluetta  aikaisemmin! Kiva idea!

Täytyy tutkia tarkkaan ja ihmetellä, kuinka paljon kaupunkikuva onkaan muuttunut muutamassa vuosikymmenessä. Kuvat näissä pysäkeissä on K.H.Renlundin taidemuseon kuvia Kokkolan kaupungista menneiltä ajoilta. 




Tämä oli hieno kasvojenpesu, olen oikein tyytyväinen! Ehkäpä näitä ajan kanssa tulee vielä lisääkin!

sunnuntai 26. tammikuuta 2020

Pitäjäntienkivi Lohtajalla

Ajoin loppukesästä yksikseni Lohtajalla Viirteentiellä. Blogistin silmä on jo aika harjaantunut havaitsemaan kaikkea erikoista sivusilmälläkin. Niinpä jarrutus ja auto parkkiin vastapäisen  rakennuksen pihaan. Jokin muistomerkkihän siellä  ojanpohjalla selvästi on...



Isoon, yli metrin korkuiseen jykevään luonnonkiveen on isketty kyltti.


Kyltistä löydän hieman jo  himmentyneen tekstin, josta juuri ja juuri saan selvää ojan yli.


"Pitäjäntienkivi

Suurlohtajan pitäjäntie 1600-luvulta
Uusi tie tälle paikalle
talollisten hoidosta valtiolle
Peruskorjattu ja päällystetty 1983
Sukupolvien työn kunniaksi 1985

Alaviirteen MMseura ja naisosasto"


Nykyisin ohi menevä tie on päällystetty ja suht hyväkuntoinen ajella. Miltähän se on mahtanut näyttää 1600-luvulla? Tuntuu hienolta ajatella, että samoja reittejä on matkattu silloinkin. 



LÄHTEET:

Lohtajan joulu 1985. Anna Yrjänä; Pitäjäntien kivi. 

sunnuntai 19. tammikuuta 2020

Neuvostosotilaiden hauta Kälviän Riipassa

              

Tämänkertaista kohdetta olin jo kauan suunnitellut kuvaavani. Olin lukenut siitä hajanaisia, muutaman rivin mittaisia tietoja muutamasta lähteestä, mutta asia vaati ehdottomasti käynnin kohteella ja lisätutkimisen. 

Kesäinen ajelu Kälviän suuntaan. Ajelen Vuolteentiellä etsien muistomerkkiä. Kerrankin opastus on hyvää. Seutua tarkemmin tuntematta löydän opastekyltin pikkutielle helposti  koilliseen kohdasta Vuolteentie 313 syrjäiseltä hiekkatieltä. Siellä on sotahistoriallinen muistomerkki ja neuvostosotilaiden hautapaikka. 






Puuaita on hyvä maamerkki metsätien reunustalla. Pysäytän auton ja astelen uteliaana paikalle. 

Punainen, hieman jo vahvimman värinsä kadottanut matala puuaita, kätkee sisälleen betonisen muistomerkin. Alueelle on haudattu neuvostosotavankeja ja harmaa betonipaasi on muistomerkki juuri heille.

Kälviän Vuolteella oli  Toisen maailmansodan aikana syyskesästä 1941 tammikuulle 1942 saakka haavottuneiden  neuvostosotilaiden vankileiri  numero 18. Vuolteen leirille tuotiin toipilaita Kokkolassa sijainneesta sotavankisairaalasta. Kokkolan sairaala käsitti itse asiassa  kuusi erillistä sijoituskohdetta; osasto 1 toimi Chydeniuksen kansakoululla, osasto 2 Renlundin kansakoululla, osasto 3 Ruotsalaisella yhteiskoululla, osasto 4 Suomalaisella kansakoululla, osasto 5 Työväentalolla ja osasto 6 Yhteislyseolla.


Vangit, jotka leirille sotasairaalasta tuotiin, tulivat Vuolteelle  nimikkeelle "sotasairaalassa tervehtyneiden keräysleiri." Ajatus tuntuu itsestäni aika karmivalta - ottakaapa kohdallenne ensin haavoittua, parannella sitten vointia  aikansa   vieraassa maassa ilman kielitaitoa sotasairaalassa ja kun vointi jonkin verran kohenee, niin suuntana onkin työleiri talvipakkasissa ja alkeellisessa majoituksessa metsän keskellä. Että sellaisia tervehtyneitä...


Vankien tehtävänä oli kaivaa nykyisen Marinkaisnevan kuivatusojaa. Löydän ensin tiedon, että leirillä oli varaus- ja vastaanottokyky  200 sotavangille. Lisäksi Kälviällä toimi maataloissa kaikkiaan sata sotavankia - heistä muuten yksi anoppinikin kotitilalla.


Kovan etsimisen jälkeen löydän kuin löydänkin tietoa leirillä olleiden todellisista määristä, määrät tyrmistyttävät suhteutettuina alkuperäissuunnitelmiin:

16.8.1941  120 sotavankia
23.8.1941  132 sotavankia
30.8.1941  140 sotavankia
6..9.1941  167 sotavankia
13.9.1941  466 sotavankia
25.10.1941  690 sotavankia

Vankien olot eivät olleet kaksiset. He asustelivat pahviteltoissa, eikä ruokaakaan ollut riittävästi. Useat haavoittuneet vangit menehtyivät. Vaikka ajatuksen tasolla ensin ajattelee vankeja silloisiksi vihollisiksi, puskee heti seuraavana ajatuksena mieleen, että ansaitsivatko he tällaisen elämän. Sota on aina sotaa ja loppupeleissä ei yksilötasolla taida voittajia olla. 

Leirin päällikkönä toimi 18.6.1941-297.1.1942 alikersantti /sotilasvirkailija J.E.Miekkola. Lääkärinä  leirillä toimi 19.8.1941 lähtien kunnanlääkäri L. Sarila.

Leirillä menehtyi kaikkiaan 35 sotavankia, ketään heistä ei ammuttu. Vuonnna 1941  kuolleita oli 15 sotavankia ja vuonna 1942 20 sotavankia.




Hyökkäysvaiheen aikana  vangiksi Vuolteelle sijoitettuja vankeja käytettiin myös halkometsätöissä  talvella 1942. Tästä hankkeesta kuitenkin luovuttiin, koska vangeilla oli käytössään  vain huonoja, talviolosuhteisiin sopimattomia ja ainoastaan  kesäolosuhteisiin tarkoitettuja varusteita.



Muistomerkissä on perinteiseen tapaan viisisakarainen tähti, "punatähti, " joka viestii juuri neuvostosotilaiden hautamuistomerkistä. 

Suomessa on Venäjän suurlähetystön tiedon mukaan yli 90 venäläisten ja neuvostoliittolaisten sotilaiden hautapaikkaa. Vanhimmat ovat aina Suuren Pohjan sodan (1700-1721) perua, lisäksi löytyy Krimin sodan (1853-1856), Talvisodan (1939-1940) ja Suuren Isänmaallisen sodan (1941-1945) aikana kuolleiden sotilaiden hautoja. Kaikkiaan veljeshaudoissa lepää yli 14 tuhatta Venäjän keisarikunnan ja Neuvostoliiton sotilasta. 



Vuonna 1992 määrättiin sotavainajien muiston vaalimistyö kahdenvälisessä sopimuksessa yhteistyöstä toisen maailmansodan seurauksena sekä Venäjällä kaatuneiden suomalaisten sotilaiden että Suomessa kaatuneiden venäläisten (neuvostoliittolaisten) sotilaiden muiston vaalimiseksi.

Sopimuksen mukaan Suomen tasavallan hallitus turvaa Suomen alueella olevien venäläisten (neuvostoliittolaisten) sotilaiden hautapaikkojen ja muistomerkkien suojelun ja oikeuden niiden säilyttämiseksi määräämättömäksi ajaksi. Sopimuksessa määritellään, että kumpikin osapuoli huolehtii kustanuksellaan alueellaan olevien toisen sopimusosapuoleten sotilaiden hautausmaiden ja muistomerkkien hoidosta ja ylläpidosta.



Hauta-alue on hyvin hoidettu. Kivipaasi  on ulkonäöltään  mielestäni kuin venäläinen hiippalakki. Se kuvastaa heti ensinäkemältä jotain hyvin venäläisen oloista. Kivipaadessa on laatta, jossa on ylempänä teksti venäjäksi ja alimmaisena suomeksi " Tähän on haudattu 35 neuvostosotavankia." Vieressä on valkea taulu, johon on venäläisin kirjaimin kirjoitettu vainajien nimet sekä heidän syntymä - ja kuolinvuotensa. 

Olisipa mielenkiintoista saada selville enemmän näistä menehtyneistä ja minkä verran heidän jälkipolvensa tietävät heidän viimeisestä maallisesta majastaan.




Hauta-alue on mykistävä. Suuret hongat kasvavat aidan sisäpuolella. Varsinaisia hautakumpuja ei ole näkyvissä.








Mieltäni jää pohdituttamaan  hauta-alueen hyvin hoidettu yleisilme. Kuka tätä aluetta  mahtaa hoitaa?Netin kautta  availen keskustelua aiheesta ja saan kuin saankin vinkin henkilöstä, joka  voisi tietää asiasta jotain!

Henkilö, jonka kanssa vaihdoin tietoja  aiheesta, kertoi haudoista mielellään, mutta sovimme, että en mainitse haudan hoitajasta ja lähdetiedoista koko nimeä julkisuuteen.

Nainen, joka asiaa minulle avasi, kertoo, että aikaisemmin hautaa hoiti eräs haudan lähistöllä  asunut pariskunta. Sen jälkeen hoitovastuu siityi Kälviän Ev. lut. seurakunnalle. Seurakunnan liityttyä Kokkolan seurakuntayhtymään, hoitovastuu siirtyi Itä-Suomen Lääninvirastoon.  Haastattelemani nainen kertoo hoitaneensa pienestä lapsesta lähtien  vanhempiensa kanssa aluetta, koska  he asuivat lähistöllä. Kesäisin he veivät haudoille kukkasia, jouluisin kynttilän. Aivan liikutun... Nainen  kertoo myös, että hänelle oli  jotenkin vain luonnollista  jatkaa tätä perinnettä myöhemmin omien lastensa kanssa.

Lääninvirastosta tiedusteltiin, kuka olisi halukas hoitamaan jatkossa hauta-aluetta Kälviän siirryttyä Kokkolan seurakuntayhtymään. Nyt muutaman vuoden ajan hauta-alueesta on vastannut tavoittamani  naisen poika, Mikael, joka siis halusi itsestään mainittavan ainoastaan etunimen verran. Mikaelilla on solmittuna työsopimus hautojenhoidosta Itä-Suomen Lääninviraston kanssa.

Haastattelemani nanen kertoi myös, että paikallisesta Venäjäseurasta, joka toimii Kokkolanseudulla, käy joku haudalla ilmeisesti ainakin Voitonpäivänä, eli 9.-12.6. vuosittain.


Olen todella otettu, että hauta-alue on  näin siististi hoidettu, kiitos Mikael siitä!




LÄHTEET:

Finlex. Valtiosopimukset. 95/1992. [https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920095] Luettu 10.12.2019. 

Keski-Pohjanmaan liitto. Rakennettu kulttuuriympäristö. Liite 2.2014, päivitetty 2015.  s. 38. [http://www.keski-pohjanmaa.fi/Data/Upload/4ad3a299-232c-4fd6-9dea-f311b9a3fdbc_Liite2_Keski-Pohjanmaan%20IV%20vaihe%20maakuntakaavan%20kaavaselostukseen.pdf] Luettu 118.8.2019.

Paikkakertomuksia Keski-Pohjanmaalta. Pohjanlahden Rantatie-hanke. Turun yliopisto 2011, s. 24.  [https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/72442/pohjanlahdenrantatiehanke_keskipohjanmaa_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y]  Luettu 3.12.2019.

Sotavangit Suomessa 1941-1944. Suomen historia. [http://suomenhistoriaa.blogspot.com/2008/12/sotavangit-suomessa-1941-1944.html] Luettu 3.12.2019. 

Talvi-, Jatko- ja Lapinsodan sotavanki- ja siviilileirit 1939-1944, toimittanut Lars Westerlund, s. 98-99.  [https://arkisto.fi/uploads/Julkaisut/monografiat/Vankileirien_kasikirja_web.pdf] Luettu 3.12.2019. 

Vanhoja kuvia Kälviältä. File 28/30. [http://www.vanhakalvia.fi/galleria/displayimage.php?pos=-40] Luettu 3.12.2019. 

Venäläisten (neuvostoliittolaisten) sotilaiden hautapaikat Suomessa.  Venäjän suurlähetystö Suomessa. [https://helsinki.mid.ru/web/helsinki-fi/venalaisten-neuvostoliittolaisten-sotilaiden-hautapaikat-suomessa] Luettu 10.12.2019.