Kokkolassa on keisareita tai kuninkaita pyörähtänyt kaupungin perustamisen jälkeen 400 vuosisadan aikana tasan kaksi kertaa. Ensimmäinen - vähän surullisenkuuluisa lyhyt piipahdus tapahtui vuonna 1819, kun keisari Aleksanteri I vieraili Kokkolassa 45 minuutin ajan.
Nyt tutustumme muutama vuosikymmen aikaisemmin tapahtuneeseen Ruotsin kuningas Adolf Fredrikin matkaan Suomeen ja etenkin Kokkolaan kolmiosaisessa sarjassa. Tässä ensimmäisessä osassa seuraamme kaupungin valmisteluja arvovaltaisen vieraan tuloa varten.
Nyt tutustumme muutama vuosikymmen aikaisemmin tapahtuneeseen Ruotsin kuningas Adolf Fredrikin matkaan Suomeen ja etenkin Kokkolaan kolmiosaisessa sarjassa. Tässä ensimmäisessä osassa seuraamme kaupungin valmisteluja arvovaltaisen vieraan tuloa varten.
Loistoa rakastava kuningas Adolf Fredrikin matka Suomeen totetui kesällä 1752. Matkareitti kulki etelästä pohjoiseen pitkin Pohjanlahden rantatietä. Matka alkoi Helsingistä ja eteni Loviisaan, Turkuun, Vaasaan Kokkolaan, Ouluun ja aina ylös Tornioon saakka. Säästösyistä takaisinpaluu tapahtui "pohjoista tietä" pitkin Pohjanlahden ympäri. Alun perin silloisen kruununprinssin oli pitänyt tehdä matka jo 1748 ja kenraali Piper oli tuolloin kehottanut kokkolalaisia porvareita siistimään kaupunkiaan. Matkan totutuessa 1752 kesällä, oli valmisteluja kuninkaan saapumiseksi jo tehty monin paikoin huolella. Vaasan läänin maaherra, ruotsalainen kenraali K.A. Piper otti tehtäväkseen kohentaa silloisen kovin vaatimattoman Kokkolan kaupungin ulkonäköä, kun kävi selville, että kuninkaan matka kulkisi Kokkolaankin.
Kuninkaan seurueineen oli määrä saapua Kokkolaan eteläisen tulliportin kautta. K.A.Piper olikin sen vuoksi suunnitellut tuon tulliportin äärelle pyramidinmuotoisia kunniaportteja kaksin kappalein. Ne piti pystyttää tien molemmin puolin. Eteläinen tulliportti sijaitsi monelle kokkolalaiselle niin tutun entisen Anttilan rakennuksen liepeillä.
Piper oli taitava piirtäjä ja niinpä hän suunnitteli itse kunniaportin ja pyramidien kuvat, millä hän tahtoi toivottaa kuninkaan arvokkaasti tervetulleeksi Kokkolaan. Maaherra toi julki, ettei Kokkola voisi välttää kunniaportin tekoa, koska pienemmätkin ruotsalaiset kaupungit olivat esittäneet valtavia taidonnäytteitä kunnioituksesta Hänen Majesteettinsa kulkiessa ensimmäistä kertaa rakennelmien läpi.
Koska Piperin suunnitelma osoittautui kaupunkilaisten mielestä liian kalliiksi, päädyttiin rakentamaan ainoastaan yksi pyramidi, joka sijoitettiinkin keskelle toria - siis nykyisen Mannerheiminaukion seutuville. . Pyramidi koristeltiin Piperin ehdottamilla vertauskuvilla.
Pyramidin rakentamisesta vastasivat kaupungin parhaimmat puusepät ja maalaamisesta Johan Backman, jonka kädenjälki muuten näkyy edelleen Kaarlelan kirkon puisessa alttariseinässä. Backman vastasi maalauksen lisäksi pyramidin huipulle tulleen kruunun valmistamisesta. Työn tekoa johti kauppias Frimodig, kun taas puusepät Backlund, Tast ja Cronqvist rakensivat sen.
Pyramidin rakentamisesta vastasivat kaupungin parhaimmat puusepät ja maalaamisesta Johan Backman, jonka kädenjälki muuten näkyy edelleen Kaarlelan kirkon puisessa alttariseinässä. Backman vastasi maalauksen lisäksi pyramidin huipulle tulleen kruunun valmistamisesta. Työn tekoa johti kauppias Frimodig, kun taas puusepät Backlund, Tast ja Cronqvist rakensivat sen.
Yllä: Johan Backmanin alttarimaalaus Kaarlelankirkossa vuodelta 1749.
Pyramidissa oli huipulla kuninkaan nimikirjaimet AF. Siitä löytyi myös läänin vaakuna, jossa on kuusi näätää sinisellä pohjalla sekä kirjoitus "Häldre död än befläckad" - mieluummin kuolema kuin häpeä. Pyramidiin oli sijoitettu myös Ruotsin valtakunnan vaakuna kuninkaan kruunuin ja viisaudensarvin koristeltuina. Jalustan kaikissa neljässä kulmassa oli suitsutusastiat. Pyramidin keskellä oli kukkaköynnös ja vertauskuvalliset aurinko ja sen puoleen kääntynyt auringonkukka kirjoituksella "I Wördnad och Kiärlek" - kunnioituksella ja rakkaudella.
Pyramidistä löytyi myös kullattu pallo ja nimikirjaimien päällä oli kuninkaan kruunu, Pyramidin vieressä oli aita ja sisäpuolella koroke, jossa soittokunta seisoi niin korkealla, että se näki aidan yli.
Pyramidilla oli korkeutta 17 kyynärää. Yksi kyynärmitta on noin 60 senttimetriä, joten pyramidin korkeus oli kymmenisen metriä. Pyramidin tiedetään seisseen torilla vielä pitkän aikaa kuninkaan käynnin jälkeenkin.
Yllä: Piirroskuva pyramidisuunnitelmasta löytyy Kokkolan kaupungin historia, osat 1-2 teoksen sivulta osa 2, s. 48. hieman yli 17 kyynärää.
Piper suunnitteli myös, että teiden varsilla olevat harmaat talopahaset tuli maalata punaisiksi. Kaupunkilaisten mielestä tähänkään ei ollut varaa, joten Piper määräsi lopulta, että kaupungin tori tuli ainakin täyttää ja tasoittaa savella sekä kadut kunnostaa. Lisäksi Piper määräsi Suntin yli olevien siltojen maalaamisesta punaisiksi. Siltojen nupit tuli maalata valkoisiksi. Porvarit lupautuivat tämän tekemään ja vieläpä lupasivat uusia ja maalata punaisiksi kaakinpuun rappuset, jotka sijaitsivat keskeisellä paikalla raatihuoneen edessä. Kaakinpuuhan oli eräänlainen häpeäpaalu, jota käytettiin rangaistuksissa.
Yllä: Kuva nykyiseltä Mannerheiminaukiolta - siis entiseltä torilta - Isokadun suuntaan.
Talojen maalamikseksi varoja ei siis riittänyt. Niinpä Piper ilmoitti, että pääkadut - lähinnä Isokatu - jota pitkin kuninkaan oli määrä kulkea, - tuli koristella kuusilla, joiden tuli olla neljä kyynärää korkeita. Kuuset tuli pystyttää tien molemmin puolia harvakseltaan riveihin. Ja koska kuningas tulisi saapumaan Kokkolaan Sokojan suunnasta, tuli myös Sokojanriiheltä saakka pystyttää samanlainen kuusikuja etelätulliin asti.
Maaherra Piperiä ärsytti pohjoisen "paatuneiden ja tyhmien ihmisten tavat", joten hän määräsi ankaran ukaasion, jonka mukaisesti kaikki siat, lehmät, kanat sekä koirat oli vietävä pois kaupungista tulliaidan toiselle puolelle hyvissä ajoin pari päivää ennen kuninkaan saapumista ja tämän jälkeen oli vielä kadut lakaistava puhtaiksi.
Kaupunginkaartille täytyi lisäksi hankkia edustavat saappaat, kannukset, miekat ja pistoolit sekä siniset univormut kultakaluunaisin hatuin. Kaupunginkaartiin tuli myös perustaa ratsuväen osasto. Ratsumestariksi valittiin raatimies Stenhagen. Kahdellatoista ratsumiehellä tuli olla karabiinit, jotta he voisivat olla vartiossa kuninkaan yöpymispaikan luona.
Kuninkaan saapuessa ratsuväen tulis ratsastaa lähelle Kokkolan maaseurakunnan kirkkoa, jossa heidän tulisi olla paraatissa paljastetuin miekoin tien oikealla puolella. Kuninkaan ajaessa ohitse, tulisi upseerien tervehtiä miekoillaan, jonka jälkeen ratsuväki siirtyisi tien vasenta reunaa eteenpäin. Kun he ohittaisivat seurueen, tulisi miekat panna tuppeen ja ratsastaa kuninkaan edessä parijonossa. Sääntöjen opettelu todettiin haasteelliseksi. Lisäksi huolta tuotti epätietoisuus vierailun ajankohdasta - entä jos kauppias - ratsumiehet sattuisivatkin juuri olemaan Tukholman matkoillaan kuninkaan saapuessa?
Koska kaupungin pormestari Noren oli erittäin varovainen mies, kehotti hän jopa mahdollisen kuolemansa varalta valitsemaan jonkun raatimiehen johtamaan puhetta kaupungin tulliportilla. Maaherran toiveena oli myös järjestää "kimakkaa musiikkia" ja sitä varten tiedusteltiin Turusta saakka vaskirummun lyöjää, Tukholmasta lainattiin neljä kappaletta yksinaulaisia kanuunaa.
Melkoiset oli siis järjestelyt kununkaan saapuessa, seuraavassa osassa pääsemme seuraamaan kuninkaan saapumista Kokkolaan!
Melkoiset oli siis järjestelyt kununkaan saapuessa, seuraavassa osassa pääsemme seuraamaan kuninkaan saapumista Kokkolaan!
LÄHTEET:
Kokkolan kaupungin historia, osat 1-2, osa. 2, s. 46-53.
Kuningas Aadolf Fredrikin vierailu. Kokkola.fi. [https://www.kokkola.fi/meresta_noussut_kaupunki/ruotsin_vallanaika/vapauden_aika/kuningas_a_fredrikin_vierailu/fi_FI/kuningas_aadolf_fredrikin_vierailu/] Luettu 10.4.2020.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti