Hirvillä on usein hyvin samat reitit, missä ne liikkuvat. Kokkolan pohjoispuolella kannattaa olla erityisen varovainen ns. Finnilän mäen kohdalla, jossa hirvet usein ylittävät tien. Tässä kohtaa ei ole hirviaitoja. Toinen suma on Ruotsalon risteyksen kohdalla. Sinä on hirviaidat, mutta ne loppuvat risteyksen lähellä ja hirvet ylittävät tämän vuoksi tien juuri tästä kohtaa. Alla oleva kuva otettu Ruotsalon tien risteyksen kohdalta.
Alkuviikosta 8- tiellä taas rysähti. Lehdessä ja netissä asiasta uutisoitiin, tosin hieman virhellisesti. Tarkennuksena alla olevaan uutisjuttuun, että kolari sattui Ruotsalon risteyksessä, jonne on matkaa Vittsarin Shelliltä noin 5 kilometriä.
Tässä suora lainaus uutistekstistä mediassa:
"Kuorma-auto törmäsi hirveen Kokkolassa sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Onnettomuus sattui Alikorpilahdessa, pari kilometriä Vitsarin Shelliltä Kälviälle päin.
Kuorma-auton kuljettaja ei loukkaantunut törmäyksessä hirven kanssa, sen sijaan eläin oli autoilijan arvion mukaan satuttanut jalkansa. Se oli kuitenkin ylös päästyään jatkanut matkaansa metsään. Kuorma-auto vaurioitui keulasta kuljettajan puolelta."(www.kp24.fi)
Mutta mitä tapahtuu tällaisen onnettomuuden jälkeen? Eläinsuojelulain 14 § mukaan vahingoittunutta luonnonvaraista eläintä on joko itse autettava tai ilmoitettava siitä esim. poliisille. Jos eläin on sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, saadaan se lopettaa. Luvan antaa poliisi. Koska poliisien resurssit eivät yleensä riittäisi esimerkiksi hirven jahtaamiseen, käytännössä hirven lopettamisesta vastaa paikallinen metsästysseura, jolle poliisi ilmoittaa asiasta.
Ruotsalon risteysalueelta hirvi eteni jahtauksen aikana kolmisen kilometriä kohti rautatietä. Pusikon seasta hirveä ei ole helppo havaita, vaikka koiratutkan avulla hirven liikkuma-alue onkin hyvin saatavissa selville. Jahti kesti useamman tunnin. Passipaikalla täytyy olla malttia ja jaksaa odottaa saapuva eläintä joskus useampiakin tunteja.
Lopulta metsästys päättyi aivan rautatien viereen. Siihen hirvi kaatui ensimmäisestä laukauksesta.
Hirvi oli vuoden ikäinen naarashirvi.
Tässä tapauksessa hirvi tosiaan oli loukkantunut jalastaan - toinen takajalka oli lähes irti:( Onneksi eläin pääsi kivuistaan.
Loptettu eläin täytyy pistää ja suolistaa pian lopettamisen jälkeen, jos liha on ravinnoksi kelpaavaa. Tämä tehdään yleensä välittömästi paikalla, jonne hirvi on kaadettu.
Hyttysistä ei kesäyönä ollut pulaa...
Tässä suunnitellaan hirven siirtämistä teurastamolle. Koska ampumapaikka oli keskellä ryteikköä, hommattiin naruja ja sen jälkeen hirvi vedettii rautatien ylitse läheiselle huoltotielle viiden miehen voimin.
Tästä jatkettiin siirtämällä hirvi traktorilla eteenpäin...Aina vetomatka ei ole ollenkaan näin lyhyt...
Hirvionnettomuuksia sattui Liikenneviraston mukaan vuoden 2012 aikana hieman yli 1300. Niissä loukkaantui yhteensä 108 ihmistä. Liikenneviraston arvion mukaan hirvionnettomuuksien kustannukset menneen vuoden ajalta yhteiskunnalle olivat noin 56 miljoonaa euroa...
Ollaanhan varovaisia liikenteessä!
LÄHTEET:
Finlex:Eläinsuojelulaki [http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960247] Luettu 19.6.2013.
Hirvikolareista peltivaurioita [http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/339066/Hirvikolareista-peltivaurioita] Luettu 18.6.2013.
Kukaan ei kuollut hirvikolarissa viime vuonna [http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kukaan-ei-kuollut-hirvikolarissa-viime-vuonna/633390/] Luettu 18.6.2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti