sunnuntai 22. marraskuuta 2020

Kuk kula :))) - haluatko ostaa vokaalin?

Lapsen oikeuksien viikon kunniaksi Kokkolassa julkaistiin lapsille profiloitu vaaleanpunapohjainen logo, jossa suloistakin suloisempi kuutinpoikanen suurilla ja pyöreillä silmillään katsoo hellyyttävästi logoa tapittavaa lukijaa. Tekstinä logossa on yksinkertaisesti kahdelle riville kirjoitttuna
 K♥K

K♥LA.

Kerrassaan ihastuttava ja onnistunut logo, oli ihka ensimmäinen ajatukseni...


Logon julkaisusta  ennätti kulua vain muutama tunti, kun media sai aiheen uutisointiin. Kokkolahan on tunnetusti kaksikielinen kaupunki, vaikka logo tällä kertaa olikin tehty ainoastaan yhdellä kielellä. Ja niinpä niin, ruotsinkielinen saattaa saada ihan eri mielleyhtymän logon tekstistä, koska sydämet, jotka logossa on tarkoitettu o-kirjaimiksi, saattaakin joku hahmottaa enempi y-kirjaimen mallisiksi ja sana on sopivasti jaettu kahdelle riville. 

Vikahan ei ole kuvataiteilijan, vaan katsojan silmässä. Epäilen, ettei kouluruotsilla välttämättä tiedä  kyk - sanaa, mikä ei  varmaan valtaosalle suomenkielisistä ole tähän asti sanonut mitään. Minulle sana kyllä oli sanavarastossani - tosin passiivisessa sellaisessa. Perheeni kun on kaksikielinen... 

Kuk kula, jonka ruotsinkieliset siis lausuvat  ennemminkin y-kirjaimeen vivahtavasti. Sana vääntyy suomennettuna jotensakin kullikuulaksi. Voiko hulvattomampaa, tarkoituksetonta mokaa ollakaan!

Somemaailma on tunnetusti nopea.   Niinpä erilaisilla keskustelupalstoilla harmittoman suloinen sananväännös lähti leviämään hurjaa vauhtia. Outi Airolakin kirjoitti aiheesta jo keskiviikon Kokkola-lehden pääkirjoituksessa ja kirjoitus oli omasta mielestäni ihanan riemukas. 


Paikallislehdistä ÖT taisi ennättää asiasta ensimmäisenä ilmoittamaan, mutta pian sain  Whatsapp-viestin Helsingistä erään suuren firman toimitusjohtajalta, joka on työskennelltyt myös Ruotsissa ja  tuntee hyvin median merkityksen.  Hän oli vallan liikuttunut kuutinpoikasen saamasta mediahuomiosta ja postasi minulle, että katsoi juuri Ruotsin uutiskanavaa, jossa Kokkola pääsi vokaaleineen maailmankartalle. Ystäväni viestitteli useaan otteeseen   asian innoittamana  aivan hurmoksessa:

"Juontajat  putos ihan totaalisesti. Aivan mahtava mainos, joka vei KUK KULAN maailmankartalle!!Nyt painamaan noita logoja paitoihin. Ostan varmasti. Joskus joku onnistuu luomaan huomiota. Eikä haittaa vaikka tahattomasti. Meidän eliniän suurin julkisuustapaus Kokkolalle." 

Ja tosiaan uutisointi Ruotsin Tv4-kanavalla Efter fem - ohjelmassa   tapahtui vielä parhaimpaan katseluaikaan. Ei huono. 

Samainen ystäväni lähetti vielä eilen kuvan Huvudstadbladetin uutisoinnista...Tämän lisäksi lööppiä on levitelty  ainakin Iltalehdessä ja MTV3:ssa.  Taisipa Andre´Wickströmkin siitä vitsiä lohkaista twitterissään. Waude!...Blogini kautta taitaa  logo kiiriä vielä rapakon taaksekin..) Onhan tämä kaiken pandemiakurjuuden keskellä aihe, joka tarttuu myönteisellä tavalla!


Plarailin hieman eri keskustelupalstoja, joista löysin aiheeseen liittyvää kommentointia. Ilahduttavinta on, että valtaosa kommenteista on myönteisiä ja logosta vilpittämästi tällä kertaa pidetään. Tämä tunne tulee etenkin, kun tietää Kokkolan aikaisemman brändityön keväisen kompuroinnin..

Ja huomionarvoista, että  tällä kertaa  kuvittajaa  ei ole herjattu. Työ on kaikin puolin onnistunut - periaatteessa - , vaikka sitä tuskin aivan tuossa muodossa tullaan enää lapsiin kohdistuvassa brändityössä näkemäänkään. Minulle tulee halu saada t-paidan lisäksi ainakin  suloinen  ja iso vaaleanpunainen kahvimuki ja prinsessaleivostyylinen kuuttikakku sekä  isännänviiri tällä kuosilla -  tai huivi......jalkaan voisi myös kesäkuumalla  kietaista  rantatossuntapaiset "kuutit."  Käsityöintoiset voisivat ostaa neulepaketteja, joissa on setissä sekä  langat että  kudontaohje! Niin ihania tuliaisia olisivat! Ehkä haluaisin myös Valtatie 8 varteen uuden uutukaiset vaaleanpunapohjaiset  "Tervetuloa kikkeli-Kokkolaan-kyltit. "  Kuutti sinälläänkin sopisi tervetulomainokseen,  koska mielikuvaa merellisyydestähän me olemme hakemalla hakeneet!

Tässä iloksenne jokusia lainauksia nettimaailman syövereistä:


Me kokkolalaiset olemme onnemme KUK KULA lla Nyt saatiin kunnon vastinetta verorahoillemme Kokkola-mainos saavutti nopeasti ja tehokkaasti koko maan ja pisti meidät kartalle Ruotsissakin


Tästä logosta on kyllä ehdottomasti pidettävä kiinni! Mikä estää vaihtamasta sydämiä enemmän sydämen mallisiksi , jolloin kukkulat ja kikkelit on enää hupaisa muisto, mutta saamme pitää tämän kömmähdyksen tuoman kaivatun näkyvyyden Ihana logo!


Tämähän on ihan helmi!Tämä logo hienompi ja tunnetumpi myös kuin kokkolan isolla rahalla tehty turhuus josta ei löytynyt monia positiivisuuksia.


T-paitoja ehdottomasti tästä! Söpö kuutti ja hauska teksti


Kokkola pääsi Ruotsissa tv ohjelmaan ja reportteri meinas kuolla nauruun


Toivottavasti tää pysyy!! Mahtava mainos! iltalehti ja mtv3 uutisiin kuitenkin pääsi niin onhan tämän oltava hyvä juttu!! Enkä mä näe tässä mitään paheksuttavaa... mut pitäis varmaan käydä ostamassa herneitä ja kukkahattu...


Siinähän se brändi on; "K****ä keskellä pohjanmaata"


Jos joku taho tekee t-paitoja tahi muuta tällä logolla, ostan heti!

Slogankeskusteluun tältä pohjalta vielä yksi heitto. Eikö voitais jo sanoa ihan suoraan, että "meillä on munaa".


Tän piirtäjälle pitäis antaa mitalli koskaan ei ole ollut Kokkola näin puhuttu paikka huikea täysin ilmaista turismia edistävää mainontaa.


Kokkola voisi kerran olla rohkea sloganinsa mukaisesti - onni seuraa kyllä!


Erinomaista mainontaa ja hyvin on uutiskynnys ylitetty #Kokkola


Hei ihan mahtavaa mainosta positiivisessa hengessä kaupungin tavoitteisiin kuuluu aina myös kuntalaisten osallistaminen tämä on ihan erinomainen tulos; miltei kaikilla on mielipide


Tää on paras bränditeko Kokkolalta 400 vuoteen


Voi elämä, kerranki Kokkola, anteeksi, Kuk Kula, pääsee maailmankartalle


Eihän sen mainonnan ihan mautonta tarvisi olla mutta just katselin miten tuo helsinkiläisen mainostoimiston hioma asiallinen kokkolabrandi.fi näyttää melkoisen tylsältä verrattuna tämmöiseen omaa elämäänsä elävään viraali-ilmiöön. Ja tällä brändillä olisi jo tarina siinä kun toinen on vain geneerinen.


Sanoisin, että kaksikielisessä kaupungissa on ihan jees, että asioista "ruvetaan etsimään kaksikielisyyksiä" etenkin kun on kyse kaupungin markkinointimateriaalista. Turha tätä asiaa on riidaksi paisutella. Huomattavan monen silmissä nuo sydämet muistuttavat U-kirjaimia, eikä siitä päästä enää mihinkään. Itse kuvassahan ei ole mitään vikaa, eikä kukaan sitä väitäkään. Pienillä muutoksilla se on aivan käyttökelpoinen.


Tämä on sitä brändäystä, mistä pitäisi nyt ottaa kaikki mainosarvo irti. Pääasiahan on että Kokkolasta puhutaan, eihän tuossa mitään pahaa ole, pientä kaksimielisyyttää ja hyvää tuulta peliin. Nyt vain kahviloihin KUK KULA-leivosta, Meripuistoon patsas jne. niin alkaa turistia virrata kaupunkiin.

Tämän sunnuntaipäivän Öt-lehdessä aihe oli sitten jalostunut jo Pietarsaareen saakka!


Ja sitten löytyy tietysti vielä niitä, jotka haluavat iloa kaikelle kansalle uuden kuvamateriaalin kera: 


Hejsan svejsan sinne naapuriin.
Olen suurella ilolla pannut merkille, kuinka olette ilkamoineet kotikaupunkini nimellä ja muodolla. Ja kyllähän näinä kovina aikoina nauru onkin aivan paikallaan.
Lisää hauskuutta tulossa:
Nouskaapa nyt tarkastelemaan lintuperspektiivistä rakkaan kansankotinne jaloja muotoja ja piirteitä.
Eikös olekin varsin komea näky, vaikka sitten noinkin nuupahtaneena ja roikottavanakin?
Nauruntäyteistä syksyä ja kaikkea hyvää sinne. Med största vänlighet.




Ihanaa, Kokkola, ihanaa!

2 kommenttia:

  1. Tama nauratti kylla todella paljon :D Itsekkin olen suomenruotsalainen. Parasta oli se TV4:n patka missa Kokkolan muoto paasi loistamaan; onhan Kokkola hieman kukin muotoinenkin...

    VastaaPoista
  2. Jep, kuntaliitos muokkasi Kokkolan muotoja oikein rytinällä. Onhan tämä kyllä aika hupaisa "kuken. ":))

    VastaaPoista