Rippikoulun käynyt ja rokotettu. Moni on tuon lausahduksen varmastikin kuullut, mutta harvoin tulee pohdittua, niistä se juontaa juurensa. Kirkonkirjat, nuo verrattomat tietopankit, kätkevät sisäänsä myös näitä tietoja. Entisaikoina oli kelpo kansalainen, kun rippikoulu oli takana ja rokotukset otettu. Kirkko valvoi näitäkin. Pappien tehtävänä oli myös valistaa väkeä rokotusten hyödyistä. Rippikoulun kävi entisaikaan käytännössä lähes kaikki. Oli vaivatonta yhdistää rokotus siihen saumaan. Ei ihan walk in-rokotuksena, kuten meidän aikanamme äskettäin on totuttu! Nyt kirjoittamani rokotus tapahtui kuitenkin usein jo rippikoulua aiemmin, pikkulapsi-iässä.
Anders Chydenius tunnetaan monesta. Mutta tiesitkö, että myös rokonistutuksesta ja rokotuksista valistamisesta! Hänen kontollaan on rokonistutusten laajamittainen käyttöönotto Suomessa ja etenkin meidän seuduillamme. Chydeniushan toimi valtionpäivämiehenä ja varmaankin tämän vuoksi pääsi tutustumaan myös rokonistutuksen menetelmiin Ruotsissa - jossa tosin rokotukset tapahtuivat lopulta omia seutujamme verkkaisemmin.
Pohjanmaalla rokonistutuksia oli tehty jo 1750-luvulta lähtien. Papit olivat yliopistoaikanaan saaneet laajasti myös luonnontieteellisiä tietoja. Heidän tuli siksi osallistua kansan sairauksien hoitoon. Myös Chydeniuksella oli lääkäripraktiikkansa lähes heti papiksi valmistuttuaan. Chydenius keitteli itse lääkkeitä ja antoi niitä aluksi lapsille, myöhemmin aikuisillekin.
Chydeniuksen elinaikana (1729-1803) yksi pahimmista vitsauksista oli sairaus nimeltä isorokko. Sitä vastaan oli keksitty rokote jo niinkin aikaisin kuin 1761. Vaasan läänissä oli noihin aikoihin ainoastaan yksi lääkäri, piirinlääkäri Rudolf Hast.
Isorokko tärveli kasvoja, saattoi viedä näkökyvyn tai rampauttaa tai tehdä hedelmättömäksi. Suurin osa isorokkoon menehtyneistä oli lapsia.
Mitä rokonistutus eli inokulaatio sitten tarkoitti? Se oli tahallinen isorokon istutus. Tautia tartutettiin lievemmästä tautimuodosta, lievästi rokkosairaan ruvista ja märkivistä rakkuloista. Näin aiheutettiin lievä tauti, jolloin piikitetty tuli taudille immuuniksi.
Luonnollisestihan tartunta isorokkoon tuli hengitysilmasta, mutta se saattoi myös tarttua esimerkiksi vaatteista. Tiedettiin, että jos säästyi kuolemalta taudin sairastettuaan, sille tultiin immuuniksi. Rokonistuttamisia oli aiemmin kokeiltu laajasti esimerkiksi Intiassa, Kiinassa, Afrikassa ja Englannissa.
Rokonistutukseen oli useampia tapoja, kuten espanjankärpästen avulla tai käsivarteen ihoa viiltämällä tehty istutus. Chydenius puolsi rokonistutustapaa, joka tehtiin teroitetulla, keskikokoisella suutarinneulalla. Neula taivutettiin tasaisesti joka kohdasta. Oli tärkeää, että neula oli sekä kärjestä että sivuilta hyvin teroitettu, jotta se vaivattomasti meni ihosta läpi. Toimenpiteessä käytettiin joko aiemmin rokkovisvalla kyllästettyä puuvillalankaa, joka työnnettiin neulansilmän läpi tai vaihtoehtoisesti revittyä, mieluusti valkoista silkkiä, joka pujotettiin useaan otteeseen neulansilmän läpi ja kieritettiin hyvin hienossa rokkojauheessa.
Chydenius puolusti rokonistutusta saarnoissaan ja kirjoituksissaan. Hän kirjoitti, että edullisin paikka rokonistutukselle olisi peukalon ja etusormen välinen ihon ohut kohta kohta, kun sormet ovat hyvin harallaan, koska näin toimien rakkulat jäivät mitättömän pieniksi. Chydeniuksen mukaan mitä kauempana sydämestä ja keuhkoista rokonistutus tapahtui, sitä heikompi tartunta oli.
Tavallisimmin istutus tehtiin kuitenkin pikkusormen alimmasta nivelestä kämmenpohjan suuntaan. Neula pistettiin neljännestuuman matkalta kulkemaan kämmenen ihossa niin, ettei se kosketanut lihakseen. Kun puuvillalanka leikattiin poikki, sen loppupää jäi ihon alle, samoin kuin myös silkkikuitu. Pistoreiästä ei saanut valua verta eikä iho mennä rikki. Ihon pinnasta oli vielä lopuksi pyyhittävä kaikki rokkojauhe ja käden ympärille sidottiin palttinaside pääasiassa lapsen tyynnyttämiseksi.
Aikakausi 1700-luvulla oli kypsä uusille innovaatioille. Tarve tautien torjumiselle oli suuri. Isorokko tappoi joka kolmannen sairastuneen. Toisaalta lääkäreiden määrä oli hyvin pieni. Aivan 1700-luvun loppuvuosina Ruotsiin kuuluneessa Suomessa oli 830000 asukasta ja ainoastaan 20 lääkäriä. Ihmiset olivat tottuneet luottamaan ennemminkin kansanlääkintään. Ihmiset myös pelkäsivät taudin tarttumista. Papit pitivät tartuttamista tuomittavana, koska ihmisten ei sopinut puuttua sairastumiseen, joka oli Jumalan käsissä. Toisaalta myös kansa oli kasvanut uskoon, että nälät, sairaudet ja sota ovat ihmisten synnin seurauksia, joiden avulla Jumala herättelee kansaa. Kuningas Kustaa IV Aadolf määräsi vuonna 1804 lukkarit rokottamispuuhiin, koska heitä oli tasaisesti ympäri maata ja kansan silmissä heillä oli myös auktoriteettia, kuten myös papeilla valistajina.
Papin tehtävä oli saarnassaan hälventää pelkoa ja kertoa rokotteen hyödyistä sekä kutsua ilmoittautumaan lukkarille rokotettavaksi. Käytännössä rokotukset hoidettiin menemällä kyliin ja ihmisten koteihin. Anders Chydeniuksen tiedetään käyneen kodeissa Pohjanmaalla myös valistamassa rokotuksista. Hän kirjoitti, että rokotetuista lapsista menehtyi ainoastaan kaksi, kolme lasta sadasta. Muutoin suhdeluku lasten kuolemissa oli, että joka neljäs lapsi kustakin ikäluokasta kuolisi tautiin. Kokkolan seudulla rokotuksissa kunnostautui erityisesti kappalainen, maisteri Fredrik Stenhagen.
Anders Chydenius on tässä yhteydessä tullut kuuluisaksi kirjoituksestaan "Tanckar om Koppympningen för Allmogen i Finland (Ajatuksia rokonistutuksesta rokon istutuksen menetelmistä). Hän lähetti vuonna 1799 ajatuksiaan rahvaan terveyden merkityksestä ja rokon istutuksen menetelmistä Kuninkaalliselle Talousseuralle, jonka jäsen itsekin oli. Talousseura oli kuitenkin valmis julkaisemaan ´kirjoituksesta ainoastaan rokonistutuksen vaiheita Pohjanmaalla kuvaavan osan, Tästä Chydenius suivaantui, uhkasi vetää kirjoituksensa kokonaan pois ja kustantaa itse koko julkaisun. Talousseura julkaisi kirjoituksen lopulta postuumisti eli vuonna 1803 Anders Chydeniuksen kuoltua.
Suomessa myöhemmät varsinaiseet isorokkorokotukset päättyivät vasta vuonna 1980, jolloin Maailman terveysjärjestö WHO julisti isorokon hävitetyksi rokotusten avulla maailmasta.
Yllä: Lasivitriinissä Anders Chydeniuksen kuva ja tavaroita. Kuvattu Kirkonmäen museossa Kokkolassa.
LÄHTEET:
Ajatuksia rokonistutuksesta §2. Anders Chydenius. [Ajatuksia rokonistutuksesta §11. Anders Chydenius. [https://chydenius.kootutteokset.fi/kirjoitukset/tankar-om-koppympningen-%c2%a7-11/] Luettu 8.1.2023.
Ajatuksia rokonistutuksesta §11. Anders Chydenius. [https://chydenius.kootutteokset.fi/kirjoitukset/tankar-om-koppympningen-%c2%a7-11/] Luettu 8.1.2023.
Ajatuksia rokonistutuksesta §12. Anders Chydenius. [https://chydenius.kootutteokset.fi/kirjoitukset/tankar-om-koppympningen-%C2%A7-12/] Luettu 7.1.2023.
Kokkolan vahva vaikuttaja Anders Chydenius oli aikaansa edellä myös rokotusasiassa: Olisiko hänen terveysvalistusperintö elvytettävä uudelleen? [https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/626120] Luettu 7.1.2023.
Rokon istutus. Sydän-Hämeen lehti. [https://shl.fi/2013/11/14/rokon-istutus/] Luettu 7.1.2023.
Anders Chydenius - nerokas ajattelija ja lämminsydäminen ihminen. Annikki Wiirilinna. [https://digi.kirjastot.fi/exhibits/show/annikki-wiirilinnan-artikkelit/anders-chydenius] Luettu 7.1.2023.
Isorokko ja valtakunnan ensimmäinen rokonistutus. Turku.fi. [https://www.turku.fi/uutinen/2020-11-11_isorokko-ja-valtakunnan-ensimmainen-rokonistutus] Luettu 8.1.2023.
Kokkolan vahva vaikuttaja Anders Chydenius oli aikaansa edellä myös rokotusasiassa: Olisiko hänen terveysvalistusperintö elvytettävä uudelleen? [https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/626120] Luettu 7.1.2023.
Suomen ensimmäistä massarokotusta toteuttivat papit ja lukkarit, sillä maassa oli vain 20 lääkäriä – isorokon levitessä ajattelussa tapahtui olennainen muutos. Kirkko ja kaupunki. [https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/suomen-ensimmaista-massarokotusta-toteuttivat-papit-ja-lukkarit-silla-maassa-oli-vain-20-laakaria-isorokon-levitessa-ajattelussa-tapahtui-olennainen-muutos] Luettu 8.1.2023.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti