Lohtajan Yliviirteellä tuomittiin kuolemaan 1681 noitavainoista Anders Andersson Tåckoi. Hän oli varakas lohtajalainen rälssitalonpoika, jonka pääelinkeino oli tervan myynti. Yliviirre kuului noihin aikoihin Lohtajaan ja siellä oli Andersin aikoihin 17 taloa.
Anders oli Tåckoin talon kolmas isäntä. Hän oli syntynyt noin 1600-luvun alkuvuosikymmeninä. Hänen isoisänsä Herik Thomasson Parsiainen oli tullut ennen vuotta 1610 isännäksi Tåckoilaan. Andersin ensimmäinen vaimo oli Yliviirteen Luomalan talosta. Vaimo kuoli 1680 ja Ánders avioitui pikaisesti uudelleen ilman papiston lupaa Kaisa Juhontyttären kanssa. Tämäkin liitto loppui sinänsä lyhyeen, kun Anders tuomittiin kuolemaan jo 1681 ja tuomio täytäntöönpantiin 1682 kevään tai kesän aikana.
Yllä:Kuvakaappaus Pohjanmaan tuomiokunnan renovoiduista tuomiokirjoista; varsinaisten asioiden pöytäkirjat, Lohtaja, 1681.
Tåckoin tila siirtyi aluksi 1674 Anders Henrikssonin pojille, siis Andersille ja tämän veljelle, mutta veli luopui rahakorvausta vastaan osuudestaan, koska oli ilmeisesti kaatumatautinen ja kykenemätön tilanhoitoon. 1676 Anders otti vävykseen ja syytinkimiehekseen Lisa-tyttären miehen Carl Jacobssonin Tåckoin tilalle.
Anders hankki aluksi mainetta isänsä taitojen jatkajana ja häntä pidettiin hyvänä parantajana. Parannettavia riitti ympäri Lohtajaa. Asiakkaana oli myös Lohtajan kirkkoherra Erik Granberg. Granberg pyysi kerran jopa renkiään hakemaan Andersin avuksi, kun hänen jalkansa oli kipeä. Anders kävikin häntä auttamassa,ja vannotti kertomasta hoidosta, mutta hänenkään konstinsa eivät auttaneet ja pappi sai rahansa takaisin. Granberg oli ilmeisen hyvissä väliéissä Andersin kanssa, sillä hän ei myöhemminkään puuttunut Andersin oikeudenkäynteihin päinvastoin kuin poikansa, Gustav Granberg ja toinen pappi, Gustav Cajanus.
Yliviirteellä oli myös Roikojen talo. Tiedetään, että Andersin ensimmäinen vaimo oli kotoisin Yliviirteen Luomalan talosta, joka oli myös sukua mahtavalle Roikon suvulle. Anders oli aikoinaan kieltäytynyt auttamasta punatautiin sairastunutta Mickel Roikoa. Kun Mickel oli jo kuoleman kielissä, Anders suostui lopulta ajamaan taloa piinanneen hiiden Toholamminjokeen. Samalla Anders antoi ymmärtää, että hän oli alkujaan sairauden aiheuttanutkin.
Vuoden 1663 käräjillä tapahtui isompi käänne, kun käräjäväki yltyi kilvan syyttelemään Andersia paholaisen kanssa asioinnista ja vahingoittavasta taikuudesta. Ilmeisesti Andersin huonokäytöksisyys ja ärtymys hänen toimiin oli kytenyt pinnan alla jo vuosia. Andersin vaimon velipojat, Matts ja Olof Mårtensson Luoma sekä Olofin poika Johan Luoma olivat kärkkäimmät syyttelijät. Anders joutui puhdistusvalalle, muttei onnistunut saamaan aikaan oikeuden määräämää 12 miehen valaa. Niinpä hän sai osakseen noidan leiman. Huomioitavaa on, että Johan oli ollut hänen hyvä työtoverinsa aikaisemmin.
Oikeuden pöytäkirjoista voi aistia Andersin riivattua luonnetta. Hän esimerkiksi riitautui Johanin vaimon kanssa ja tämän jälkeen päätyi kostamaan käytyä riitaa kirouksella, manaten naiselle kovat synnytyskivut.
Sarjanoja kuvailee opinnäytetyösssään Andersin noitamaineen kasvua hyvin ja tarkasti. Ensimmäisessä oikeudenkäynnissä vain noituuden uhreiksi päätyneet esittivät syytöksiä Andersia kohtaan, hekin epävarmasti. Kun noituussyytökset kävivät ilmeisemmiksi, syntyi myös kitkaa Tockoin ja ympäristön kanssa. Ihmiset muistivatkin aina vain vanhempia asioita, joita kaivelivat oikeuden edessä. Moni paikalla olijoista halusi kertoa kokemuksensa Andersin heihin kohdistamasta noituudesta.
Anders puolustautui rankkenevia syytöksiä vastaan aina vain raivokkaammin yrittäen samalla vierittää syytä syyttäjien niskoille ja puhdistaa omaa mainettaan. Syyttäjät puolestaan yrittivät sälyttää Tåckoin harteille yhä vain suurempaa taakkaa. Anders puolustautui toteamalla, että, itsehän asianosaiset olivat pyytäneet häneltä taikoja.
Yllä: Yliviirre kuuluu nykyään Kannukseen, mutta sijaitsee Lohtajan ja Kannuksen välimaastossa ja aikoinaan kuului Lohtajaan.
Kesäkäräjillä 1663 Matts Kotka Yliviirteeltä toi esille Andersin väitöksen, että Matts oli varastanut häneltä ketunraudat. Kotka halusi tuoda esiin kokemansa vääryyden. Anders oli myös manaamalla surmannut Kotkan kolme lehmää, mikä entinen ystävä Johan todisti. Johan yltyi myös kuvailemaan Andersin vuosien takaista tervanpolttoa jolloin hän oli kertonut, kuinka pystyy paikalla olevia haltijoita tarkkailemalla ennustamaan saatavan tervan määrän. Johan myös muisteli, kuinka Anders oli kirveellä lyönyt tervaksien hakureissulla jalkaansa saamatta haavaa ja kertoen, että haltija oli kääntänyt terän poispäin. Anders oli myös intaantunut kehumaan pientä messinkikoristeista noitarumpuaan todeten, ettei teräs pystyisi häneen ja jos pystyisikin, niin hän selviäisi helposti noitarumpunsa avulla. Tähän Johan oli todennut "Huono tietå."
Johanin setäkin kertoi nähneensä sammakon näköisen messinkiesineen, jota Anders säilytti porstuan alla laatikossa ja kutsui lapinkannukseksi. Noitarunmmun perusmalli on niin kutsuttu käsirumpu ja siitä tunnetaan sekä maljamaisia erttä kehämaisia muunnelmia. Soittimen vanha nimi on itämerensuomalaisisissa kielissä kannus. Sammakon voimia puolestaan käytettiin yleisesti parantamisessa. Sammakko edusti kahta voimaelementtiä; maata ja vettä ja sammakon ajateltiin olevan myös myrkyllinen.
Anders oli kertonut oppineensa temppunsa kolmen tien risteyksessä, jonne Saatana oli saapunut nostattaen ylös Roikolan jonkin aikaa sitten kuolleen ukon. Ukko oli myöhemmin ryhtynyt vakoilemaan kyläläisiä Tåckoin puolesta. Anders oli myös kertonut pystyvänsä loitsimaan ja polttamaan kenen tahansa omaisuuden tai talon. Hän oli kuitenkin lupaillut, ettei aiheuttaisi naapurin miehelle harmia, mutta kotiin palattuaan mies löysikin parhaan härkänsä kuolemaisillaan. Suutuksissaan mies palasi vaatimaan Andersia tilille. Paikalla oli kuitenkin vain Andersin isä, joka ystävällisesti luki suolaa miehelle ja kehotti syöttämään taiotun suolan härille.
Olof Mårtensson kertoi olleensa vuosia sitten takomassa Andersille viikatetta ja samalla viiltäneensä sormeensa. Anders oli tarjoutunut parantamaan haavan ja ja opettamaan taikakeinon Olofille, vannottaen, ettei Olof kielisi asiasta eteenpäin. Taika toteutuisi, jos hän menisi kolmen tien risteykseen sekä seuraavana jouluaamuna, pääsiäistä edeltävänä sunnuntaina että pääsiäispäivänä. Paholainen saapuisi paikalle kolmesti; ensin kauhean näköisenä, toisella kerralla ihmismuodossa kysyen, mitä noitakokelas haluaisi oppia ja kolmannen kerran opettaen pääkielen ja tärkeimmät sanat. Anders oli syytösten mukaan myös pilannut Olofin nauriskylvön todeten, ettei satoa tulisi - eikä ollu tullutkaan.
Oikeus ei voinut vapauttaa Andersia, sillä liitto paholaisen kanssa kertoi pahoista aikeista. Ihmisten ajatusmaailmassa taikuuden ja noituuden välinen raja oli hyvin kapea. Noituus nähtiin 1600-luvulla syntinä joka saattoi langettaa Jumalan vihan ihmisten ylle. Anders määrättiin puhdistautumisvalalle seuraaville, vuoden 1664 käräjille, mutta se epäonnistui, koska hän sai ainoastaan kaksi puolestapuhujaa kahdestatoista ja määrättiin sen vuoksi sakkoihin. Puhdistautumisvala, myötävannominen, pohjautui Kuningas Kristofferin maanlakiiin. Se oli keino osoittaa, millaista luottamusta syytetty henkilö sai osakseen ja oliko hän oikeutettu elämän osana yhteisöä.
Elokuussa 1680 käräjillä kaikki jo pitivät Andersia noitana. Nyt syytöksiä esitti muun muassa hänen väynsä Carl. Andersin Brita-sisar kertoi oikeudessa Olof (Olli) Hurju-nimisestä lestijärveläisestä lappalaisesta, jolta velipoika oli oppinut noituutta. Andersin mukaan lappalainen oli hänelle tuntematon. Andersin mielestä Riitta kosti syytöksillään, koska Anders oli lyönyt häntä. Vävy esitti Andersin lappalaistaioista kuulemansa loitsun ja selitti, että Anders oli hänelle kertonut lappalaisten näin aloittavan loitsimisensa:
"Jämäkä jerfwen rauda,
kumajaki kusen alus,
tämän noidan noitaus,
lappalaisen laaskeisa. "
Seurasi niin kovaa huutelua ja syyttelyä, että lautakunta päätti siirtää käsittelyn jatkoselvitykseen seuraaville käräjille. Varuiksi Anders kuitenkin vietiin Oulun linnaan. Kappalainen Cajanus kävi siellä häntä jututttamassa, mutta kun sai osakseen ainoastaan syytöksiä ja loukkauksia, niin päätyikin kokoamaan uutta todistusaineistoa Andersia vastaan.
Seuraavan kesän käräjillä syytökset vain kovenivat. Käytiin läpi Roikon Michelin punatauti ja Andersin edesmenneen vaimon veli, Olof Mårtensson, esitti naapurinsa olevan "täysi noita. " Syytettiin myös Andersin noituneen Brita-sisarensa. Juhannuskirkosta palatessaan Lars Eriksson oli kuullut huutoa ja löytänyt Britan kotoaan pahoin hakattuna. Hän oli rientänyt hakemaan pappi Cajanusta paikalle ehtoollisen antamiseksi. Anders oli tilanteen tajuttuaan rientänyt kirkolle lahjomaan pappeja. Heitä kuitenkin edelleen ärsytti Andersin liian nopea toinen avioituminen, eikä lahjominen onnistunut.
"Mastamahiset tulewat,
ma meiden äiti
ja mahan hein wieckön
Jesus Christus,
quin se tyhiest tullåt on. "
Anders Andersson Tåckoin tuomittiin lopulta mestauskuolemaan. Tämän jälkeen hänet määrättiin teilattavaksi. Tämähän oli ristiriidassa Antin oman toiveen kanssa. Teilaus tunnettiin erittäin nöyryyttävänä ja julmana tapana. Teilauksessa ruumis aseteltiin teilipuuhun eli rattaan päälle korkean seipään nokkaan julkiselle paikalle nähtäväksi.
Andes laati ennen kuoleman täytäntöönpanoa testamentin, jossa hän jätti kaikki omaisuutensa vaimolleen ja lapsilleen, mutta syytöksiä jättäneen vävynsä hän jätti perinnöttömäksi. Ei ole tiedossa tarkkaa mestauspäivää, sillä hovioikeuden vahvistusta hänen kuolemastaan ei ole säilynyt, mutta vuoden 1682 syyskäräjillä toisen käräjäjutun yhteydessä Anders mainitaan jo kuolleeksi.
Anders Andersson Tåckoin jälkeen tilan peri luultavasti hänen poikansa Matts Andersson Tåckoi. Heiniemi kirjoittaa, että Matts ei kyennyt pitämään yksin tilaa, koska oli nuori, vaivainen ja velkaantunut isänsä vuoksi. Sen takia hän otti avukseen vaimonsa siskon miehen, Matts Thomasson Kerttulan vuonna 1685. Matts oli elossa vielä vuonna 1705, mutta vuonna 1707 tila oli veroautio. Näihin aikoihin hänen yhtiömiehensä Matts Thomasson myös lähti asumaan muita Kannuksen ongelmatiloja.
Matts Anderssonin jälkeen Tåckoin tilaa asui Matts Mattsson Tåckoi, joka ilmeisesti oli edellisen isännän poika. Matts pyysi Tåckoin autiotilaa viljelykseen yhdessä toholampilaisen yhtiömiehensä, Erik Olofssonin kanssa vuonna 1708. Kumpaisestakaan ei heiniemen kirjoittaman mukaan ollut viljelijäksi. Matts otettiin sotilaaksi vuonna 1712 ja sen jälkeen tilalle otettiin uusi isäntä.
LÄHTEET:
Kannus. Sammenluola. [Kannus. [https://sammenluola.home.blog/2019/08/08/kannus/] Luettu 26..12.2020.
Kansänlääkintä. Tämä on tietäjän tie. [http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/kansanperinne/tie.html} Luettu 27.12.2020.
Lahti, Emmi. Tietäjiä, taikoja, hautausmaita. Taikuus Suomessa 1700-luvun jälkipuoliskolla. Jyväskylä yliopisto. 2016. [https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48290/978-951-39-6466-5_vaitos20160116.pdf?sequence=1] Luettu 26.12.2020.
Mistä rikoksista tuomittiin teilattavaksi? Historia-lehti. [https://historianet.fi/rikokset/mista-rikoksista-tuomittiin-teilattavaksi] Luettu 27.12.2020.
Nenonen, Marko. Noituus, taikuus ja noitavainot. Ala-Satakunnan, Pohjois-Pohjanmaan ja Viipurin karjalan maaseudulla vuosina 1620-1700. Historiallisisa tutkimuksia 165. Suomen historiallinen seura. Helsinki. 1992. [https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/162471/HT165_opt.pdf;jsessionid=43724F70AF537AE0D127BEFA8A9C1435?sequence=1} Luettu 26.12.2020.
Sarjanoja, Katinka. Maine, myötävannominen ja ja shamanismi: Antti Tokoin noitaoikeudenkäynnit 1663-1682. Tampereen yliopisto. Pro gradu-tutkielma. 2017. [https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/102489/1512651673.pdf?sequence=1&isAllowed=y] Luettu 26.12.2020.
Tåkola. SukuForum. Matti Heiniemi. [http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-811.html] Luettu 27.10.2020.